Meerdere makelaars voor verkoopadvies

Meerdere makelaars voor verkoopadvies 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa
    We hebben 1 gesprek gehad met een makelaar over de verkoop van ons ouderlijk huis.

    Nu roept iedereen in onze omgeving dat het heel gebruikelijk is dat je hiervoor meerdere makelaars consulteert en later de definitieve keuze maakt.

    Is dit juist?
    Een aantal jaren geleden was dit niet gebruikelijk. Is hierin iets verandert?

    Het advies wat we hebben gekregen roept wat vragen op, waarover we onderling ook wat van mening verschillen. Een van ons heeft een partner en schoonfamilie die denkt alwetend te zijn. Maar ik wil geen gedoe. Doorgaans kunnen broer, zus en ik prima met elkaar door één deur.
  2. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Ik kreeg dat advies ook
    Maar ik heb 1 gesprek gehad met een makelaar die ik vertrouw

    Klaar
  3. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Anke
    Ik kreeg dat advies ook
    Maar ik heb 1 gesprek gehad met een makelaar die ik vertrouw

    Klaar


    Was mijn insteek ook
    Maar ik ben niet alleen

    Je hebt dat advies óók gehad dus, fijn om te weten
  4. Geanna
    Binnen

    Toon alleen de berichten van Geanna
    Mijn zoon en schoondochter hebben wel een paar makelaars gesproken...

    Dat heeft geresulteerd dat ze hun vorige woning goed hebben kunnen verkopen (de prijs waarvoor een makelaar de woning op de markt wilde zetten verschilde)
  5. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Anke
    Ik kreeg dat advies ook
    Maar ik heb 1 gesprek gehad met een makelaar die ik vertrouw

    Klaar



    Wij kregen het advies ook.

    Doch 1 makelaar over onze vloer gehad die realistisch en betrouwbaar was/is.
    En communiceerde op een manier die wij prettig vonden.

    De hele tijd ons goed begeleidt heeft.

    Vooral realistisch qua prijs was wel fijn.

  6. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    quote:
    Dit schreef Dianaa
    We hebben 1 gesprek gehad met een makelaar over de verkoop van ons ouderlijk huis.

    Nu roept iedereen in onze omgeving dat het heel gebruikelijk is dat je hiervoor meerdere makelaars consulteert en later de definitieve keuze maakt.

    Is dit juist?
    Een aantal jaren geleden was dit niet gebruikelijk. Is hierin iets verandert?

    Het advies wat we hebben gekregen roept wat vragen op, waarover we onderling ook wat van mening verschillen. Een van ons heeft een partner en schoonfamilie die denkt alwetend te zijn. Maar ik wil geen gedoe. Doorgaans kunnen broer, zus en ik prima met elkaar door één deur.


    Partner en schoonfamilie, ja dat kan het lastiger maken , alhoewel heel zwart/wit jij, je zus en broer hierover gaan.
  7. Sheeba
    Older not Wiser

    Toon alleen de berichten van Sheeba
    Een makelaar kiezen: 5 tips voor een goede keuze
    Het kiezen van een makelaar is niet eenvoudig. Welke makelaar kiest u en waarom? Op deze pagina leest u vijf tips voor het kiezen van een makelaar.

    1) Kies nooit voor de eerste de beste makelaar: vergelijk altijd
    Voor de komst van internet was het verleidelijk om bij de verkoop van uw huis te kiezen voor 'de traditionele makelaar op de hoek'. Een keuze voor de makelaar die het dichtste bij zit, zonder verder te kijken naar verschillen in tarief, voorwaarden, geplande verkoopstrategie en haalbare verkoopprijs per makelaar in uw regio. Kortom, niet verder kijken dan uw neus lang is. Dat is veranderd door de komst van internet.

    Doordat internet een prominentere rol is gaan spelen binnen de vastgoedbranche, kunt u makelaars eenvoudig vergelijken en krijgt u daardoor als aanstaande woningverkoper aanzienlijk scherpere tarieven aangeboden. U bent daardoor bovendien beter geïnformeerd over de mogelijkheden en onmogelijkheden van het aanstaande verkooptraject.

    2) Nodig meerdere makelaars uit
    De slimste en meest effectieve manier om tot een goede makelaarkeuze te komen, is door meerdere makelaars bij u in de woning uit te nodigen. Doordat de makelaars bij u thuis komen, krijgt u op alle vlakken volledige informatie: een goed beeld van de makelaar zelf, tarieven op maat, een concrete verwachte verkoopprijs en de gelegenheid om de beoogde verkoopstrategie van meerdere makelaars aan te horen.

    Wees er gerust open over dat u meerdere makelaars uitnodigt, zodat de makelaars weten dat zij niet de enige gegadigde zijn. Daarmee zorgt u dat de makelaars u een zo scherp mogelijk aanbod zullen willen doen voor wat betreft het makelaarstarief.

    3) Bespreek verkoopstrategie en haalbare verkoopprijs
    De belangrijkste reden om meerdere makelaars uit te nodigen, is om persoonlijk met hen de beoogde verkoopstrategie en potentiële verkoopprijs te bespreken. Door meerdere makelaars over deze twee onderwerpen te spreken, krijgt u een volledig en realistisch beeld van mogelijkheden van het verkooptraject. Het is mogelijk dat makelaars onderling verschillende plannen en verwachtingen uitspreken.

    Door de verkoopstrategie te bespreken, krijgt u per makelaar een goed beeld van de kanalen die de makelaars in willen zetten en een helder beeld van de bijbehorende tijdlijn. Daarnaast is het interessant om te kijken of er verschillen zitten in de verwachte verkoopprijs.

    Let wel, hoewel het interessant is om te kiezen voor een makelaar die verwacht de woning voor een veel hogere prijs te kunnen verkopen dan andere makelaars, is het belangrijk dat het bijbehorende plan ook realistisch is. Stel volop vragen: waarom denkt de makelaar de woning voor (bijvoorbeeld) 20.000 euro meer te kunnen verkopen dan andere makelaars?

    4) Vergelijk tarieven én voorwaarden
    Het is raadzaam om tarieven én voorwaarden van makelaars te vergelijken, omdat beiden per makelaar kunnen verschillen. Zo verschillen de opstartkosten en de hoogte van de courtage per makelaar. Waar de ene makelaar mogelijk 500,- euro opstartkosten rekent, kan de andere makelaar 350,- euro opstartkosten rekenen. Waar de ene makelaar de opstartkosten retourneert na verkoop, kan het zijn dat u deze bij een andere makelaar niet retour ontvangt. Courtages kunnen evenwel sterk verschillen. Zo kan een courtagepercentage van 1,0% of 1,5% een verschil van duizenden euro's betekenen.

    Voorwaarden die noemenswaardig kunnen verschillen per makelaar zijn bijvoorbeeld wat er gebeurt bij intrekking van de verkoopopdracht (als u het huis uit de verkoop wilt halen) en de financiële consequentie daarvan. Laat u goed informeren over de mogelijkheden en onmogelijkheden van een samenwerking met een specifieke makelaar.

    5) De persoonlijke klik is belangrijk
    Als u een verkoopmakelaar inschakelt, dan is er sprake van een samenwerking. Het is zowel uw doel alsmede het doel van de makelaar dat de woning verkocht wordt. Het verkooptraject is zodoende een samenwerking, waarin goede communicatie en heldere afspraken centraal staan. Het is daarom belangrijk dat u bij de persoonlijke ontmoeting met de makelaar een klik voelt. Begrijpt de makelaar wat u zegt en wat u wenst? Is zijn/haar manier van communiceren fijn en geeft het contact u een goed gevoel? Dan is dat veel waard, en moet daar zeker waarde aan gehecht worden bij het kiezen van een makelaar.
  8. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    Dat ik mijn 1e huis verkocht heb ik 3 makelaars toen laten komen. Bij de gene waar het beste mee klikte, heb ik de opdracht gegeven. Ik was toen ook nieuw in makelaarsland.

    Later altijd bij 1 gehouden.

    Vorig jaar bij verkoop ouderlijk huis een makelaar uitgenodigd, is gekomwn, riep wat en zou het schriftelijk bevestigen. Nooit meer wat gehoord. Over op makelaar 2, nette schriftelijke bevestiging, deze heeft toen het huis verkocht.

  9. Eric1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Eric1
    Huis verkopen via twee makelaars: mag dat? >>LINK<<
  10. Dianaa
    Blond en Rond

    Toon alleen de berichten van Dianaa

    quote:
    Dit schreef Eric1
    Huis verkopen via twee makelaars: mag dat? >>LINK<<


    Het gaat om advies
    Uiteindelijke verkoop gaat via 1 makelaar
  11. Eric1
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Eric1
    quote:
    Dit schreef Dianaa


    Het gaat om advies
    Uiteindelijke verkoop gaat via 1 makelaar

    Uiteraard. Maar als er twee makelaars voor je aan het werk zijn dan loop je de kans dat het je extra geld kost. Zo begrijp ik dat uit het artikel.
  12. sanny
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van sanny
    Ik heb op advies van anderen 3 makelaars laten komen. Heb op Funda gekeken bij wie de laatste periode woningen bij mij in de buurt verkocht had en naar de reviews om daar de 3 beste uit te selecteren.
    1 had een veel hoger bedrag voor de woning in zijn hoofd. Bleek dat hij best wat woningen in de buurt al wat langer te koop had staan. Was volgens mij een beetje een mooiprater. Twee kwamen op ongeveer hetzelfde bedrag uit. Ben toen gegaan voor degene bij wie ik het beste gevoel had van die 2. Hun werkwijze trok mij aan, ook al waren ze wat duurder. Ze hebben dit meer dan waar gemaakt. Uiteindelijk heb ik veel meer dan de vraagprijs gekregen.
Terug naar de lijst