Ik kan niet slapen... dan ga ik dingen doen waar ik niet altijd aan toe kom. Mijn energieverbruik checken bijv.
Al langer denk ik na over electrisch verwarmen en of dat nu zoden aan de dijk zet. Situatie;
Oud huis, huurwoning, niet best geïsoleerd. Boven wel. Daar is het zelden koud. De keuken gaat ook nog. Huiskamer is het meest koud. Ik heb een hoekwoning, wat de huiskamer echt koud kan maken. In de winter verplaats ik de bank, die normaal tegen de buitenmuur staat, maar daar komt dan teveel kou af.
Thermostaat hangt in woonkamer. Daar zit ik overdag nooit. Pas vanaf een uur of 18.00. We leven in de keuken. ' s morgens zet ik de verwarming op 17 vanaf 7 uur. Ik zet m terug op 15 of 16 als ik vertrek rond 8.30 en hij gaat op 18 als ik thuis ben. Als het veel regent of waait, is 18 te fris. In de avond, als we naar de woonkamer verkassen, staat hij vaak op 19.
De gedachte is; is het niet voordeliger om in de ochtend een electrische kachel te gebruiken in de keuken en de verwarming pas aan te zetten als ik thuis kom rond 17.00 uur? Rond 21.30 gaat hij weer naar 15. In principe gebruik ik maar één ruimte. De keuken. Als ik de hele dag thuis ben, dan is het wel fijn om minstens 17 graden te hebben. Maar op werkdagen?
Of reken ik me rijk?
-
30 jan '25 - 04:28:18
-
quote:
Dit schreef Geanna
De hele dag is het 15/16c in de huis.
Álles is die temperatuur. Je bank, stoelen, vloerkleed, tafel etc. Niks wat warmte heeft en geeft.
Die paar uurtjes 18c veranderen daar misschien 1c aan...
Denk je om schimmelvorming?
Met een slecht geïsoleerd huis is de vochtigheidsgraad ook veel hoger.
Ik zou de thermostaat hoger zetten.
Eens.30 jan '25 - 11:52:21 -
quote:
Dit schreef Fri1974
Ik kan niet slapen... dan ga ik dingen doen waar ik niet altijd aan toe kom. Mijn energieverbruik checken bijv.
Al langer denk ik na over electrisch verwarmen en of dat nu zoden aan de dijk zet. Situatie;
Oud huis, huurwoning, niet best geïsoleerd. Boven wel. Daar is het zelden koud. De keuken gaat ook nog. Huiskamer is het meest koud. Ik heb een hoekwoning, wat de huiskamer echt koud kan maken. In de winter verplaats ik de bank, die normaal tegen de buitenmuur staat, maar daar komt dan teveel kou af.
Thermostaat hangt in woonkamer. Daar zit ik overdag nooit. Pas vanaf een uur of 18.00. We leven in de keuken. ' s morgens zet ik de verwarming op 17 vanaf 7 uur. Ik zet m terug op 15 of 16 als ik vertrek rond 8.30 en hij gaat op 18 als ik thuis ben. Als het veel regent of waait, is 18 te fris. In de avond, als we naar de woonkamer verkassen, staat hij vaak op 19.
De gedachte is; is het niet voordeliger om in de ochtend een electrische kachel te gebruiken in de keuken en de verwarming pas aan te zetten als ik thuis kom rond 17.00 uur? Rond 21.30 gaat hij weer naar 15. In principe gebruik ik maar één ruimte. De keuken. Als ik de hele dag thuis ben, dan is het wel fijn om minstens 17 graden te hebben. Maar op werkdagen?
Of reken ik me rijk?
Ik woon ook in een oud huis uit 1915, enkel glas, niet geïsoleerd en geen centrale verwarming. Huis wordt na de zomer gerenoveerd.
Gaskachel eruit gedaan en een Zibro kachel met afvoer in de schoorsteen geplaatst.
>>LINK<<
Haal de Petroleum C in België voor 1,05 per liter. Heb in december 200 liter gehaald en daar kan ik 3 maanden mee vooruit.
Boven heb ik voor nood een kleine Zibro en een elektrische kachel staan, maar heb tegenwoordig een elektrische onderdeken… kost slechts 2 cent per keer gebruiken…
>>LINK<<
Mijn maandbedrag bij Budget energie is van € 250,00 naar € 52,00 per maand gegaan…30 jan '25 - 12:31:50 -
Gas verbruik ik alleen met koken en douchen. Afwas met de vaatwasser.
Mijn gasverbruik vorig jaar:
Meterstanden 09-01-25
Stroom
80.467 kWh
(80.480 kWh 12-01-24)
(2104 kWh verbruikt in 2024)
Gas
54461 m3
(156 verbruikt in 2024)
54463 (12-01-24)30 jan '25 - 12:34:50 -
Hier nog een stukje uit de krant:
Ed uit Oldenzaal verwarmt huis met pertroleumkachel: ‘Ik krijg straks 800 euro terug van mijn gasrekening’ >>LINK<<
Ed uit Oldenzaal verwarmt huis met pertroleumkachel: ‘Ik krijg straks 800 euro terug van mijn gasrekening’
OLDENZAAL - Als het in de stacaravan werkt, waarom dan niet in huis, vroeg Ed Maas zich af. Hij probeerde het en het werkt: sinds een jaar verwarmt hij zijn huurwoning in Oldenzaal met een elektrische petroleumkachel. Met de torenhoge gasprijzen een goed en goedkoop alternatief voor de gewone verwarming, vindt hij.
Kelly Adams 11-04-22, 13:11
Ed Maas hoort en leest alle verhalen over de torenhoge gasprijs. De tips om te besparen en te verduurzamen. De verwarming een graadje lager zetten, een dikkere trui aan te trekken. Alles om de gasrekening omlaag te brengen. Die oplossing, die heeft de Oldenzaler al lang gevonden. En die wil hij graag delen.
Ruim een jaar nu verwarmt hij zijn huis namelijk met een elektrische petroleumkachel. En bespaart daarmee honderden euro’s. Het idee ontstond in de stacaravan. „Daar hadden we een gaskachel, maar het bleef koud. Altijd koude voeten, omdat warmte van gas opstijgt”, vertelt Maas, van oorsprong Beverwijker en sinds anderhalf jaar wonend in Twente.
Wat onderzoek en het is 20,5 graad
Hij kocht een Qlima kachel, een elektrische petroleumkachel. Binnen een mum van tijd was het bloedheet in de stacaravan. „We moesten het raam erbij openzetten.” Als dit hier zo goed werkt, waarom dan niet ook in huis, vroeg Maas zich af.
„Het vergt wat uitzoekwerk, je moet wat onderzoek doen. Maar dan lukt het ook.” Voor in huis kocht hij een groter model, voor zo’n 260 euro. Daarmee krijgt hij zijn hele huurwoning met vier slaapkamers op een aangename temperatuur. In de kamer van zijn dochter staat nog een losse kachel met glasplaat, om iets bij te verwarmen. Maar meer is niet nodig. Als de petroleumkachel op 16 graden staat, is het al snel een aangename 20,5 graad in Maas’ woonkamer.
Petroleum zonder zwavel, tegen de stank
Er zijn wel wat voorzorgsmaatregelen nodig. Er moet altijd een raampje open, omdat er zuurstof bij de kachel moet. Een koolmonoxidemelder in huis waarschuwt als het toch misgaat. Maar een petroleumkachel is tegenwoordig veilig bij goed gebruik, melden leveranciers van de kachels.
Nog een tip die Maas meegeeft: gebruik petroleum zonder zwavel. „Zwavel stinkt als je de kachel aan- en uitzet, dat wil je niet. Er is speciale petroleum te koop bij de bouwmarkten, maar die is wel prijzig. Als je goed zoekt zijn er ook goedkopere leveranciers van petroleum zonder zwavel.”
800 euro terug
De Oldenzaler is met zijn kachel zo’n 280 euro per jaar kwijt aan verwarmingskosten. Dat is voor de petroleum en het kleine beetje energie dat de kachel verbruikt voor de ventilator die de warmte verspreidt, plus een jaarlijkse veiligheidscheck. Het is los van de aanschaf van de kachel, maar die kan jaren mee. „Ik heb er sowieso al vijf jaar garantie op.”
Het is honderden euro’s minder dan hij aan gas kwijt zou zijn. „Ik gebruik nu nog zo’n 200 kuub gas per jaar. Ik betaal 110 euro in de maand en denk dat ik straks bij de afrekening 800 euro terugkrijg. Ik lees al die verhalen van mensen die de verwarming niet meer kunnen betalen en denk dan: kom op jongens, als je goed zoekt zijn er prima alternatieven.”
Heeft u alternatieven?
Neemt u opmerkelijke maatregelen nu de energieprijzen zo hoog zijn? Heeft u tips voor anderen? Laat het ons weten via redactie@tubantia.nl, ovv Tips voor lagere energiekosten
30 jan '25 - 13:38:59 -
electrisch verwarmen is inefficient, 1kWh stroom levert 1kWh warmte.
electrisch verwarmen is pas kosten effectief als je een warmtepomp gebruikt. Met 1kWh stroom kan je dan wel tot 4kWh warmte naar binnen pompen.
wat ook help is een lekkere overschotel maken. Staat te oven een uur lang zn restwarmte af te geven.30 jan '25 - 19:14:24 -
Er is mij vroeger wel eens verteld, dat je voor het opwekken van warmte, 10kW stroom gelijk kan stellen aan 1m3 gas .
Maar dat was vroeger.
Tegenwoordig heb je, warmtepompen en hoogrendementketels.
Dat zijn factoren die nu meespelen.30 jan '25 - 19:36:00 -
Hmm... nou..het gaat dus niet veel opleveren.
Toevallig had ik een ovenschotel op het menu staan
Ik kruip wel onder een deken op de bank en wacht op het voorjaar.30 jan '25 - 20:13:18 -
quote:
Dit schreef Fri1974
Ik kruip wel onder een deken op de bank en wacht op het voorjaar.
Doe maar een extra deken, er komen koude dagen aan....30 jan '25 - 20:28:42 -
Krijg net de eindafrekening… toch ruim € 500,00 terug! Mijn maandbedrag gaat van € 52,00 naar € 71,00..
Een stuk voordeliger zo’n Zibro! 😀👍4 feb '25 - 19:39:46 -
Dat scheelt zeg! Mooi bedrag wat je terug gaat krijgen.
4 feb '25 - 19:42:42
Bericht van Geanna is op 30-01-2025 om 20:19:19 uur verwijderd door Geanna. Reden: .... |