Petitie tegen langstudeerboete

Petitie tegen langstudeerboete 

Onderwerp van Singa

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Singa

    DUO en maatwerk.. dat wordt een kostbare grap. Kunnen ze weer mensen voor gaan werven die maatwerkbeoordelingen moeten doen. Beter niet invoeren. Meer dan een extra jaar kost je sowieso klauwen vol. Waarom ook nog eens een boete?


    Waarom niet?

    Studenten behoren tot de bevolkingsgroep met de beste papieren om straks een meer dan fatsoenlijk inkomen te verwerven- er zijn bevolkingsgroepen die ik het veel meer gun om een compensatie te krijgen

    Ik ben voor een ‘boete, tenzij’ geloof ik
    Mijn dochter vindt dat stom van mij overigens Smile
  2. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    quote:
    Dit schreef Singa

    DUO en maatwerk.. dat wordt een kostbare grap. Kunnen ze weer mensen voor gaan werven die maatwerkbeoordelingen moeten doen. Beter niet invoeren. Meer dan een extra jaar kost je sowieso klauwen vol. Waarom ook nog eens een boete?


    Natuurlijk komen er uitzonderingen (de Nederlandse wetgeving staat vol uitzonderingen, dus zou raar zijn als dat nu niet het geval is)
    >>LINK<<

    Studenten betalen hun instelling ruim tweeduizend euro per jaar, maar daarmee zijn de studiekosten niet gedekt. De overheid legt per student elk jaar tot zo’n tienduizend euro bij, legde Omtzigt uit. En dan mag je best aan studenten vragen om onder ‘normale omstandigheden’ een opleiding ‘binnen de normale studietijd plus een jaar’ af te ronden, aldus de NSC-fractievoorzitter.

    Hij zei daarbij voor uitzonderingen open te staan. Zo wil hij ‘zorgvuldig’ kijken of de boete ook moet gelden voor studenten die langdurig ziek zijn of die een bestuursjaar doen. Jetten vulde dat lijstje aan met mantelzorgers en topsporters.

  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dion
    Voorbarig

    Het wetsvoorstel moet nog ingediend worden en ik verwacht dat er zeker uitzonderingen komen.
    Eerst Prinsjesdag afwachten

    En de wet moet door de Tweede en Eerste Kamer.
    In de EK heeft het kabinet geen meerderheid.

    Mijn dochter heeft ong. een jaar vertraging vanwege bestuursjaar.
    Lijkt me dat ze daar een uitzondering op maken, anders zit straks elke vereniging zonder bestuur.

    Dit kabinet vindt dat studenten moeten studeren ipv bestuursjaar/actievoeren/bierzuipen.
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Anke


    Waarom niet?

    Studenten behoren tot de bevolkingsgroep met de beste papieren om straks een meer dan fatsoenlijk inkomen te verwerven- er zijn bevolkingsgroepen die ik het veel meer gun om een compensatie te krijgen

    Maar het zijn de ‘rijke’ studenten (die met rijke ouders) die het minste last hebben van de langstudeerboete, hoog collegegeld, studielening, etc. Ik ben voor gratis studeren voor iedereen. Als je straks door dat studeren een ‘meer dan fatsoenlijk inkomen’ verdient, betaal je daar ook (meer) belasting over.
  5. Dion
    Scribo ergo sum

    Toon alleen de berichten van Dion
    Lees dat de boete (als die er al komt) pas ingevoerd wordt in studiejaar 2026/2027
    Dan is dit kabinet al lang gevallen en hopelijk mijn dochter afgestudeerd.
  6. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef Dion


    Natuurlijk komen er uitzonderingen (de Nederlandse wetgeving staat vol uitzonderingen, dus zou raar zijn als dat nu niet het geval is)
    >>LINK<<

    Studenten betalen hun instelling ruim tweeduizend euro per jaar, maar daarmee zijn de studiekosten niet gedekt. De overheid legt per student elk jaar tot zo’n tienduizend euro bij, legde Omtzigt uit. En dan mag je best aan studenten vragen om onder ‘normale omstandigheden’ een opleiding ‘binnen de normale studietijd plus een jaar’ af te ronden, aldus de NSC-fractievoorzitter.

    Hij zei daarbij voor uitzonderingen open te staan. Zo wil hij ‘zorgvuldig’ kijken of de boete ook moet gelden voor studenten die langdurig ziek zijn of die een bestuursjaar doen. Jetten vulde dat lijstje aan met mantelzorgers en topsporters.


    Oh jij dacht dat ik niet wist dat collegegeld sowieso niet dekkend is?Smile

    En het is zo. Later als je groot bent, betaal je die studie (in veelvoud) terug in de vorm van inkomstenbelasting. En betaal je mee aan zoveel zaken. Je hebt hopelijk een goede investering in jezelf en ons gedaan. Dat is helemaal prima en waar we ook op moeten hopen.

    De generatie voor ons studeerde ondanks capaciteiten toch geregeld tot meer dan de dubbel de nomiinale tijd. Wij kregen al (terecht) te maken met een tempo beurs. Inmiddels heb je nog maar een jaartje speling. Allemaal best, kom niet ook nog met een boete. Of dat je allerlei diagnoses en zo moet gaan opvoeren. De rek is er zo onderhand wel uit, de druk (te) hoog.
  7. Anke
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Anke
    Zeg je daarmee dat studies langer zouden moeten duren dan de tijd die er nu voor staat?



    Als de druk te hoog is zou je toch juist niet ook nog een bestuursfunctie moeten gaan doen (ik noem er maar een)
  8. 00h
    naar buiten

    Toon alleen de berichten van 00h
    Studeren zou POT ver 3
    Gratis moeten zijn!

    Smile
  9. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef Anke
    Zeg je daarmee dat studies langer zouden moeten duren dan de tijd die er nu voor staat?



    Als de druk te hoog is zou je toch juist niet ook nog een bestuursfunctie moeten gaan doen (ik noem er maar een)

    Wat ik al schreef, ik denk dat inmiddels wel maximaal is opgevoerd. Op zichzelf prima, de rek is er echter wel uit.
    Trouwens niet slechts een vermoeden van mij of zo, maar hierover bv. ook bericht onderzoek Trimbos voorbij zien komen.

    Yep, hopelijk haalt het voorstel het weer niet.

  10. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    Houden ze echter heel graag vast aan het idee van de boete, dan bedacht ik me nog dat een boete voor mensen die na de middelbare een reguliere opleiding genoten en vervolgens (jarenlang) niet voltijds of bijna voltijds gaan werken, zoveel meer recht aan het hele systeem van wederkerigheid zou doen.
    Eveneens onuitvoerbaar want je vindt de medewerkers en middelen weer niet die dit zouden moeten uitzoeken en -voeren, Maar toch. Ook nog eens gezien al de tekorten (en extra inwoners die we liever niet willen).
  11. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef 00h
    Studeren zou POT ver 3
    Gratis moeten zijn!

    Smile

    Smile
  12. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Singa

    En het is zo. Later als je groot bent, betaal je die studie (in veelvoud) terug in de vorm van inkomstenbelasting. En betaal je mee aan zoveel zaken. Je hebt hopelijk een goede investering in jezelf en ons gedaan. Dat is helemaal prima en waar we ook op moeten hopen.

    Eens. En studeren is maatschappelijk gegarandeerd waardevol, maar individueel een onzekere investering.
    Je kan zomaar als laatstejaars student chronisch ziek worden. Ik ken zo iemand: Zes jaar gestudeerd, maar geen grootse carrière.
Terug naar de lijst