Als het uitvalt, geeft je laptop dan nog wel aan dat hij netwerk ziet? Dus iets van "verbonden, zonder internet" oid?
En kunnen anderen dan nog wel het internet op (bijv je telefoon)?
Verlies van draadloze verbinding
Het komt wel eens voor dat de versleutelde draadloze netwerkverbinding plotseling wegvalt. Gebeurt dit regelmatig dan wordt het draadloze signaal mogelijk verstoord door andere draadloze netwerken en nabijgelegen apparatuur. De oorzaak kan echter ook softwarematig zijn!
De netwerkinstellingen resetten
Zo wordt een slechte internetverbinding nog wel eens opgelost door de netwerkinstellingen te resetten: open de Terminal (Beheerder) (Windows 10: Windows PowerShell (Admin)) via een rechter muisklik op de startknop, geef achtereenvolgens de commando’s NETSH winsock reset en NETSH int ip reset en herstart Windows.
De virtuele adapter uitschakelen
Soms wordt de draadloze netwerkverbinding door de virtuele adapter verstoord. Dit kan je controleren door de adapter vanuit Apparaatbeheer uit te schakelen: activeer eerst via onderdeel Beeld de optie Verborgen apparaten weergeven zodat alle (ooit) aangesloten apparaten worden weergegeven. Open vervolgens onderdeel Netwerkadapters en zoek de vermelding Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter. Is deze vermelding aanwezig, schakel hem dan uit via een rechter muisklik, optie Apparaat uitschakelen.
Houd er wel rekening mee dat het hierna niet meer mogelijk is om de pc als mobiele hotspot te gebruiken, of vanaf de pc op een scherm te projecteren. Voor de meeste gebruikers zullen deze nadelen echter minder zwaar wegen dan een verstoorde netwerkverbinding!
Heb ook nog even gezocht en zie meerdere meldingen van mensen met Windows 11 22H2 update en problemen met verliezen van netwerk verbinding.
Microsoft zelf geeft aan dat je dan de drivers van je wifi en netwerkkaart zou moeten updaten. Heb je dat al gecontroleerd of bij HP nieuwe drivers beschikbaar zijn voor je laptop?
quote:This is almost certainly an issue with your WiFi drivers. Please check your device manufacturer for an updated driver as this is quite common with the 22H2 update. You should check device manager, remove the WiFi device, reboot and reinstall the latest available driver. I had the same problem after the update