Een vriendin van me is verpleegkundige en kan 'officieel' niet meer voor nachtdiensten worden gepland op basis van haar leeftijd (ze houdt wel van een nachtdienstje van tijd tot tijd dus ze doet die diensten nog wel en dat mag ook). Maar wie weet of er in het algemeen, los van de branche waarin je werkzaam bent, een dergelijke regel of wet geldig is met betrekking tot werken buiten je 'standaard' uren als je een bepaalde leeftijdsgrens bent gepasseerd?
In de gehandicaptenzorg is de leeftijdsgrens (volgens mij) 57 jaar voor nacht of slaapdiensten. Begeleiders die geen nacht of slaapdiensten meer willen werken, kunnen zich hierop beroepen.
Ja, ATW. Gevonden, ga ik me verder in verdiepen. Dank je @Carla-S. Mijn vraag gaat voornamelijk over de oproepdienst, consignatie. Weer wat geleerd (dat woord kende ik niet).
In de atw is in principe geen leeftijd aangegeven. Wel in cao's inderdaad. Dat is niet voor niets. Nachtarbeid kan tot gezondheidsproblemen leiden en daarom is het niet goed om dit te vaak en te veel jaren achtereen te doen. Die cao moet mensen daar tegen beschermen.
ATW en CAO's lijken me heel terecht idd. Ik heb vroeger in de verpleging gewerkt. En toen ook de gekste dingen meegemaakt; veel gebroken diensten, opgebeld worden in een vrij weekend om toch een avond te komen, tot doorwerken na de avonddienst (nachtdienst ziek). Of doorwerken na de nachtdienst (ochtenddienst ziek of om andere reden niet op komen dagen). Vroege dienst na late diensten. Tien dagen achter elkaar werken was heel gewoon in die tijd (zeker als leerling) en de nachtdienst duurde standaard 7 nachten. Dat mag allemaal niet meer, maar goed ook, en voor mij is dat sowieso al lang voorbij.
Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.
Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.
Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.
Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.
Pffff...ik vind dat nogal wat. Ik zou voor het gesprek aan te gaan eerst juridisch advies gaan inwinnen bij bv het Juridisch Loket. Ik zou hier ook geen trek in hebben. Stel je zit op een feestje en dan moet je plotseling support gaan geven aan een klant. Als je een wijntje wilt drinken moet je toch wel even opletten, want stel dat je gebeld wordt. Ik vind het niet kunnen. Of gaat de werkgever het zelf doen? Het is zijn bedrijf en als hij daar 24/7 mee bezig wil zijn is dat zijn zaak.
quote:Dit schreef twelve
Pffff...ik vind dat nogal wat. Ik zou voor het gesprek aan te gaan eerst juridisch advies gaan inwinnen bij bv het Juridisch Loket. Ik zou hier ook geen trek in hebben. Stel je zit op een feestje en dan moet je plotseling support gaan geven aan een klant. Als je een wijntje wilt drinken moet je toch wel even opletten, want stel dat je gebeld wordt. Ik vind het niet kunnen. Of gaat de werkgever het zelf doen? Het is zijn bedrijf en als hij daar 24/7 mee bezig wil zijn is dat zijn zaak.
Juridisch loket heb ik nog niet aan gedacht. Ik kwam in mijn zoektocht tegen dat er kennelijk een wetsvoorstel in voorbereiding is 'recht op onbereikbaarheid': >>LINK<< En: >>LINK<<
Dat betekent dat ik iig niet de enige ben die te maken heeft met de verwachting om 24/7 bereikbaar te moeten zijn voor werk. Wie weet moet ik maar eens op die Gijs van Dijk gaan stemmen dan.
quote:Dit schreef An-drea Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.
Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.
Ik vind er nogal wat haken en ogen aan zitten. Geldt die 24/7 beschikbaar zijn voor jou alleen, komt het gewoon als extra bovenop de uren die je al werkt.
Leuk dat de baas vindt dat je 24/7 beschikbaar moet zijn, is hij dat zelf ook?
Maar goed. Ik zou eerst beginnen met nagaan hoe het contractueel zit. Staan in jouw contract de begin en eindtijden vermeld bijvoorbeeld. Kan je werkgever dit gaan eisen zonder contract wijziging?
Is er een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging? Dan zou ik het daar ook kenbaar maken.