Eigenlijk wil ik me er niet in mengen. Ik werk wel bij UWV maar weet niets van de huidige WW. Maar WW is een verzekering vanuit de wet. UWV doet niets anders dan de wet uitvoeren. Het is de politiek die de regels continue veranderd. Dus stemmen in maart.
Daarnaast kan UWV nooit iets over recht mogelijk in de toekomst zeggen. Simpelweg omdat de regels vaak veranderen. Op het moment dat jij je verzekering nodig bent, kijken ze waar je recht op hebt.
Je kunt je inboedel of autoverzekering ook niet van te voren vragen wat je uitgekeerd krijgt bij schade.
Nee, dat snap ik deels, (politieke wijzigingen). Maar er zijn toch voor uwv-medewerkers beleidsregels aan de hand waarvan zij toetsen en moeten toewijzen op dit moment, lijkt mij.
Die moeten toch ook voor derden (burgers, belangenbehartigers van klanten) inzichtelijk zijn of voor medewerkers zelf na te zoeken zijn? Daarbij kan altijd aangegeven worden dat het algemene, op dat moment geldende beleids/toetsregels zijn, die in de toekomst kunnen wijzigen dan wel in individuele gevallen door omstandigheden anders kunnen uitvallen.
Situatie zoals nu geeft het gevoel dat je totaal niet weet waar je aan toe bent/ c.q. afhankelijk bent van welke uwv medewerker je net treft.
quote:Dit schreef Solar
Nee, dat snap ik deels, (politieke wijzigingen). Maar er zijn toch voor uwv-medewerkers beleidsregels aan de hand waarvan zij toetsen en moeten toewijzen op dit moment, lijkt mij.
Die moeten toch ook voor derden (burgers, belangenbehartigers van klanten) inzichtelijk zijn of voor medewerkers zelf na te zoeken zijn? Daarbij kan altijd aangegeven worden dat het algemene, op dat moment geldende beleids/toetsregels zijn, die in de toekomst kunnen wijzigen dan wel in individuele gevallen door omstandigheden anders kunnen uitvallen.
Situatie zoals nu geeft het gevoel dat je totaal niet weet waar je aan toe bent/ c.q. afhankelijk bent van welke uwv medewerker je net treft.
Je kan altijd een uitleg krijgen hoe je uitkering berekend is en op welke informatie die is gebaseerd. Ook de wet kan aan je uitgelegd worden. Vraag ook of je een medewerker Uitkeren kan spreken in plaats van een callcenter medewerker. De medewerker op het callcenter kent wel procedures maar geen beleidsregels of berekeningen.
Maar UWV zal nooit uitspraken kunnen doen op een fictieve situatie.
Het was namelijk altijd zo dat de ZW niet meetelde voor de jareneis en dus geen negatieve invloed had bij bepalen WW.
Je kunt ook bij uwv.nl even kijken hoe het met deze ZW jaren zit. Op welke wijze ze wel/niet meetellen voor WW. Want nogmaals: ze hadden nooit negatieve invloed mbt de WW (ze telden niet mee ivm jareneis) en het zou jammer zijn als je op basis van verkeerde info je je zorgen maakt.
Ik zat er toevallig aan te denken eens bij UWV langs te gaan en alles na te vragen.
Ik moet helaas ook op zoek naar een nieuwe baan,nog voor ik weet of mijn contract verlengt gaat worden (weet bijna zeker van niet dus zorg nu al dat ik iets nieuws vind)
Maar als je een nieuwe,tijdelijke baan vindt,v??r je ?berhaupt weet of je contract verlengd gaat worden of niet,ben je dan ook verwijtbaar werkeloos
Ik zat er toevallig aan te denken eens bij UWV langs te gaan en alles na te vragen.
Ik moet helaas ook op zoek naar een nieuwe baan,nog voor ik weet of mijn contract verlengt gaat worden (weet bijna zeker van niet dus zorg nu al dat ik iets nieuws vind)
Maar als je een nieuwe,tijdelijke baan vindt,v??r je ?berhaupt weet of je contract verlengd gaat worden of niet,ben je dan ook verwijtbaar werkeloos
Nee dat jan niet.,lijkt mij onmogelijk Je handelt vanuit de gegeven situatie dat je een contract hebt met een bepaalde eind datum
Je kan altijd een uitleg krijgen hoe je uitkering berekend is en op welke informatie die is gebaseerd. Ook de wet kan aan je uitgelegd worden. Vraag ook of je een medewerker Uitkeren kan spreken in plaats van een callcenter medewerker. De medewerker op het callcenter kent wel procedures maar geen beleidsregels of berekeningen.
Maar UWV zal nooit uitspraken kunnen doen op een fictieve situatie.
Laatste snap ik.
Ik ga t proberen. Dank voor reactie
Je kan altijd een uitleg krijgen hoe je uitkering berekend is en op welke informatie die is gebaseerd. Ook de wet kan aan je uitgelegd worden. Vraag ook of je een medewerker Uitkeren kan spreken in plaats van een callcenter medewerker. De medewerker op het callcenter kent wel procedures maar geen beleidsregels of berekeningen.
Maar UWV zal nooit uitspraken kunnen doen op een fictieve situatie.
Een medewerker uitkeren, dat wist ik niet. Bedankt voor de tip!
Ik zat er toevallig aan te denken eens bij UWV langs te gaan en alles na te vragen.
Ik moet helaas ook op zoek naar een nieuwe baan,nog voor ik weet of mijn contract verlengt gaat worden (weet bijna zeker van niet dus zorg nu al dat ik iets nieuws vind)
Maar als je een nieuwe,tijdelijke baan vindt,v??r je ?berhaupt weet of je contract verlengd gaat worden of niet,ben je dan ook verwijtbaar werkeloos
Ik heb echt geen flauw idee. Het zou wel heel raar zijn. Vanuit opleiding ken ik alleen de oude WW. Maar ik sta echt met mijn oren te klapperen als ik lees hoe het nu gaat. Wat onduidelijk allemaal zeg.
Langsgaan of bellen met een medewerker WW klinkt als een goed plan! Hoop dat je snel duidelijkheid hebt.
Bij mij vervalt het oude recht omdat;
Ik wel voldoe aan de wekeneis,maar door 2 jaar ziektewet niet aan de jareneis.
De jareneis stelt dat je van de afgelopen 5 jaar minimaal 4 jaar gewerkt moet hebben,met een totaal van minimaal 52 dagen per jaar.
Volgens mij is het zo dat ZW niet mee telt maar wel als werkjaren wordt gezien want je kon wel werken als je niet ziek was geweest....Immers na de ziektewet gaat gewoon je oude ww-recht in.
Het was namelijk altijd zo dat de ZW niet meetelde voor de jareneis en dus geen negatieve invloed had bij bepalen WW.
Je kunt ook bij uwv.nl even kijken hoe het met deze ZW jaren zit. Op welke wijze ze wel/niet meetellen voor WW. Want nogmaals: ze hadden nooit negatieve invloed mbt de WW (ze telden niet mee ivm jareneis) en het zou jammer zijn als je op basis van verkeerde info je je zorgen maakt.
Inmiddels met het UWV gebeld; wanneer ik 2 maanden achter elkaar een bepaald bedrag verdien ( ik heb het hen uit laten rekenen) stopt mijn aanvulling. Wanneer ik hierna weer minder ga verdienen, heb ik weer recht op aanvulling. Vraag ik deze niet aan, is dat aan mij. Maar als ik straks weer werkeloos bekijkt uwv welke maanden ik recht op aanvulling zou hebben gehad. Het maakt voor hen niet uit of ik wel of geen aanvulling heb ontvangen; deze maanden tellen wel mee als 'ww maanden' en dus ben ik mijn oude opgebouwde maanden daarmee kwijt.
Dit geldt als je recht wilt houden op je oude aanspraken volgens mij.... Je kan er ook voor kiezen om dan vanuit de nieuwe situatie we te ontvangen. Gunstig is het zowiezo niet...Maar ja er wordt ook niet voor niets afgebouwd.
Eigenlijk wil ik me er niet in mengen. Ik werk wel bij UWV maar weet niets van de huidige WW. Maar WW is een verzekering vanuit de wet. UWV doet niets anders dan de wet uitvoeren. Het is de politiek die de regels continue veranderd. Dus stemmen in maart.
Daarnaast kan UWV nooit iets over recht mogelijk in de toekomst zeggen. Simpelweg omdat de regels vaak veranderen. Op het moment dat jij je verzekering nodig bent, kijken ze waar je recht op hebt.
Je kunt je inboedel of autoverzekering ook niet van te voren vragen wat je uitgekeerd krijgt bij schade.
Met dat verschil dat je wel de keuze hebt om een schade wel of niet te melden om te zorgen dat je niet voor een kleine schade een terugval in je premie krijgt......Maar goed het is zowiezo waar dat er telkens een verschil zit in 'rechten' afhankelijk van de situatie. De luxe die je dacht opgebouwd te hebben is er niet meer. Er was ook gezegd toen je begon dat je met je 65 met pensioen zou kunnen....
quote:Dit schreef Solar
Nee, dat snap ik deels, (politieke wijzigingen). Maar er zijn toch voor uwv-medewerkers beleidsregels aan de hand waarvan zij toetsen en moeten toewijzen op dit moment, lijkt mij.
Die moeten toch ook voor derden (burgers, belangenbehartigers van klanten) inzichtelijk zijn of voor medewerkers zelf na te zoeken zijn? Daarbij kan altijd aangegeven worden dat het algemene, op dat moment geldende beleids/toetsregels zijn, die in de toekomst kunnen wijzigen dan wel in individuele gevallen door omstandigheden anders kunnen uitvallen.
Situatie zoals nu geeft het gevoel dat je totaal niet weet waar je aan toe bent/ c.q. afhankelijk bent van welke uwv medewerker je net treft.
Je mag blij wezen dat je nog een medewerker treft die je vriendelijk te woord wil staan. Ik had van de week ook een dame aan de telefoon die me rustig wist te vertellen dat ze me wel slim vond en ik waarschijnlijk zelf de antwoorden sneller zou vinden op mijn vragen dan zij op UWV en Werkplein. Want zo zou zij mij ook helpen ..... misschien is dat wel een goed baantje voor me als servicemedewerker....Ff salaris bekeken van die uitzendkrachten oh wel minder maar ik krijg aanvulling en hou iets meer over..Of misschien toch maar eerst mijn oude 'rechten' opmaken?....Berekenend en geen idee meer wat slim is maar maakt t uit het wordt voor iedereen straks toch gewoon de overlevingsmodus.?
Heb je ooit gekozen voor een politieke partij die jou motivatie voor je stem ook daadwerkelijk uitvoerde?!?
Oeps ik klink wel heel negatief geloof ik.
Nou nog ff en dan pak ik gewoon een ander zijn baan af omdat ik dat ook wel kan ;-)