kan dat? Ik heb er (expres) teveel gekookt en wil ze zondag of maandag bakken. De eerste lading heb ik dinsdag al gekookt en die kan ik dus niet tot zondag of maandag bewaren.
Als ik ze invries, kan ik ze dan toch gewoon bakken?
Je kan gekookte aardappels invriezen, maar het wordt niet aangeraden aangezien ze bij het opnieuw verwarmen waterig worden. Een aardappel bestaat voor 80 procent uit water; en wanneer een aardappel ingevroren wordt, zal dit water zich afscheiden van de zetmeelkorrels en andere voedingsstoffen. Na het ontdooien zal de aardappel daarom zijn structuur en smaak verliezen.
quote:Dit schreef scar kan dat? Ik heb er (expres) teveel gekookt en wil ze zondag of maandag bakken. De eerste lading heb ik dinsdag al gekookt en die kan ik dus niet tot zondag of maandag bewaren.
Als ik ze invries, kan ik ze dan toch gewoon bakken?
quote:Dit schreef scar Te laat. Volgende keer dus beter plannen.
Volgende keer in de schil laten
Aardappelen hoeven niet per se geschild te worden, zeker om te bakken en voor oven bereidingen is schillen niet nodig. Gebruik eventueel een schubhandschoen om de schil van de aardappelen schoon te maken. Of kook de aardappelen in de schil, laat ze dan even ?schrikken? in ijskoud water als ze gekookt zijn. De schil gaat er dan gemakkelijker af en de aardappel blijft warm.
quote:Dit schreef scar Te laat. Volgende keer dus beter plannen.
Jammer eventueel had je er aardappelpuree van kunnen maken.
Dat kan je wel makkelijk invriezen namelijk maar moet je wel lekker vinden natuurlijk. (makkelijk als je bijv stamppot wil maken)