Protest korten alleenstaande ouders in 2015

Protest korten alleenstaande ouders in 2015 

Onderwerp van Anna333

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Anna333 zelf op 4 juli 2014 om 09:02:38

Terug naar de lijst
  1. nibo
    ik leef weer

Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef Dayenne

Als je tegen mij praat, klets je giga uit je nek. Zo niet, dan is het miss handig naar wie je verwijst.

Als je hier kijkt, zie je wat de WETTELIJKE bijstandsnorm is: >>LINK<<

Alleenstaande ouder 1162.36. Hier wordt de alleenstaande ouder korting op ingehouden, blijft er netto 1084 (ongeveer) over. Als jij dit niet krijgt in de wwb, of wia (met toeslag) gaat er iets mank. Of je hebt KA/PA of je hebt co-ouderschap waardoor je in de huidige regeling dus deeltijd alleenstaande bent en geen alleenstaande ouder.

Alleenstaande is 904.06. Daar wordt geen alleenstaande ouderkorting op ingehouden, omdat deze niet meer bestaat.

Je hebt dus recht op de toeslag van 271 euro. Zie deze tekst:
    Art. 25. Alleenstaande (ouder) [Kamerstukken: VvW; MvT; NvV(H); V; NnavhV; A; gVvW | Geschiedenis: versie 9 oktober 2003; Stcrt. 2003, 242; Stcrt. 2004, 58; Stcrt. 2004, 118; Stcrt. 2004, 251; Stb. 2005, 192; Stcrt 2005, 85; Stcrt. 2005, 248; Stcrt. 2006, 129; Stcrt. 2006, 251; Stcrt. 2007, 118; Stcrt. 2007, 248; Stcrt. 2008, 115; Stcrt. 2008, 252; Stcrt. 2009, 117; Stb. 2009, 596; Stcrt. 2010, 250; Stcrt. 2010, 9683; Stcrt. 2010, 21336; Stcrt. 2011, 10914; Stcrt. 2011, 23883; Stb. 2011, 650; Stcrt. 2012, 13237; Stb. 2012, 322; Stcrt. 2012, 25906; Stcrt. 2013, 16668; Stcrt. 2013, 34709; Stcrt. 2014, 18130] ? [Jurisprudentie: LJN AA6936; AB3333; AE3712; AE8643]
    -1. Het college verhoogt de norm, bedoeld in artikel 21, onderdeel a en b, met een toeslag voor zover de belanghebbende hogere algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan heeft dan waarin de norm voorziet, als gevolg van het niet of niet geheel kunnen delen van deze kosten met een ander. Deze kosten kunnen in ieder geval niet geheel of gedeeltelijk gedeeld worden met thuisinwonende kinderen van 18 jaar of ouder die een in aanmerking te nemen inkomen hebben van ten hoogste het normbedrag voor de kosten van levensonderhoud voor hoger onderwijs, genoemd in artikel 3.18 van de Wet studiefinanciering 2000.
    -2. De toeslag bedraagt ten hoogste ?|271,90 per kalendermaand.

Van de site van de overheid:

Let op: vanaf 1 januari 2015 vervalt de hogere bijstandsuitkering voor alleenstaande ouders (70% van het minimumloon). U krijgt als alleenstaande ouder dan voortaan de bijstandsuitkering voor alleenstaanden. En u heeft recht op extra kindgebonden budget. Heeft u een toeslagpartner? Dan wordt u niet gezien als alleenstaande ouder. U krijgt dit extra budget dan niet. Wel ontvangt u 1 jaar langer (tot 1 januari 2016) de hogere uitkering.

Daar komen dus nog de aanvullende toeslagen bij

2. CuRlY
    Toon alleen de berichten van CuRlY
    quote:
    Dit schreef nibo
    >>LINK<<

>>LINK<<

Je hebt gedeeltelijk gelijk Anna, maar je vergeet de toeslag.

dat zei ik een paar bladzijde terug ook al....
  3. nibo
    ik leef weer

Toon alleen de berichten van nibo
    quote:
    Dit schreef josien1
    In plaats van de eenoudertoeslag in de bijstand, 3200 Euro per jaar, komt er een extra kindgebonden budget van 2800 Euro per jaar. Dat is een verschil van 400 euro per jaar. Blijkbaar vinden er ook nog wat andere kortingen plaats, want er wordt ergens in het wetsvoorstel gezegd dat de inkomensachteruitgang in de bijstand 530 Euro per jaar is. Dus ongeveer 45 Euro per maand. Dat is nog steeds best veel voor een bijstandsgerechtigde.

Ik vermoed dat het hier inderdaad ongeveer op neer gaat komen en ? 45 op zo'n laag inkomen is gewoon hartstikke veel.
  4. Dayenne
    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef josien1

Dayenne, de bedragen die je noemt komen uit het oorsoronkelijke voorstel. In de wijziging, zie mijn tweede link.staan andere, lagere bedragen voor kgb. Daar staat tegenover dat schoolboeken gratis blijven en de korting op de kinderbijslag niet door gaat.

Het was mij niet duidelijk welk stuk eerste en 2e was. Nam aan dat koninklijk besluit al wet was.
  5. Dit schreef Dayenne

Als je tegen mij praat, klets je giga uit je nek. Zo niet, dan is het miss handig naar wie je verwijst.

Als je hier kijkt, zie je wat de WETTELIJKE bijstandsnorm is: >>>link<<<<

Nogal vriendelijk om zo tekeer te gaan Dayenne...
    Dit gaat totaal voorbij aan waar het over gaat: de korting van alleenstaande ouders, niet een discussie over hoeveel alles precies zal worden want pas eind dit jaar wordt het echt duidelijk voor iedereen. En ondertussen is dit ??n grote discussie geworden.

Dat er gekort gaat worden is wel een feit, En dat er mensen zijn die daardoor (nog meer) in de problemen komen is ook een feit.
    Wie zijn of haar stem wil laten horen, teken de petitie, verdere discussie is onzinnig. Zijn we erg goed in, in Nederland, praten en discuss?eren ipv actie ondernemen.
  6. quote:
    Dit schreef Anna333

Nogal vriendelijk om zo tekeer te gaan Dayenne...

Wie zijn of haar stem wil laten horen, teken de petitie, verdere discussie is onzinnig. Zijn we erg goed in, in Nederland, praten en discuss?eren ipv actie ondernemen.

Ben je nou helemaal betoeterd om als nieuwkomer zo tekeer te gaan? En dat dan ook nog tegen een oa-ster die met alle geduld jou probeert met goed onderbouwde argumenten van een ander gezichtspunt te laten zien!?

Nogmaals: hier mag iedereen zijn mening geven. Je mag een andere mening zijn toegedaan, je mag zelfs je afsluiten voor de mening van een ander, maar je mag een ander niet beschuldigen van sabotage of mensen dwingen iets te tekenen of uit een discussie weg te blijven.

Daarvoor moet je naar Iran gaan verhuizen, ofzo.
  7. Dayenne
    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Ik ben trouwens benieuwd hoe het LBIO hier volgend jaar mee omgaat. Nu is het nl zo dat als je onderhoudsbijdrage moet betalen omdat je kind in een instelling of pleeggezin verblijft, je bij een wwb uitkering voor een alleenstaande geen bijdrage hoeft te betalen. Aangezien straks alle alleenstaande ouders in de wwb (of met aanvulling wwb in andere uitkering) alleenstaanden zijn, valt daar behoorlijk wat geld weg voor het LBIO als ze deze regel handhaven.
  8. quote:
    Dit schreef Siep
    [B]

Ben je nou helemaal betoeterd om als nieuwkomer zo tekeer te gaan? En dat dan ook nog tegen een oa-ster die met alle geduld jou probeert met goed onderbouwde argumenten van een ander gezichtspunt te laten zien!?

Nogmaals: hier mag iedereen zijn mening geven. Je mag een andere mening zijn toegedaan, je mag zelfs je afsluiten voor de mening van een ander, maar je mag een ander niet beschuldigen van sabotage of mensen dwingen iets te tekenen of uit een discussie weg te blijven.

Daarvoor moet je naar Iran gaan verhuizen, ofzo.

Siep,

Ik geef alleen aan dat discussieren over hoeveel minder het wordt voorbij gaat aan deze oproep.
    Kop: protest tegen korten alleenstaande ouders, en de vraag wie mee wil doen.

Ik begin niet met met schelden, ik reageer er juist op, en vraag of het wat vriendelijker kan.
    Verder dwing ik niemand, ik vraag wie mee wil doen met deze actie.

Erg jammer hoe JIJ tekeer gaat.
    En naar Iran verhuizen? Deze opmerking is te triest om zelfs maar op in te gaan.[/B]
Terug naar de lijst