quote:
Dit schreef Marnel
Nou ... Je hebt het al aardig op een rijtje gezet voor jezelf
Wat knap trouwens! En ingewikkeld allemaal.
Ik zou niet aan dit alles denken. Maar een huis in een mooi zonnig land kopen, verhuren als vakantiewoning en dan uiteindelijk daar zelf gaan wonen ooit.
Of een geweldig huis hier in een mooi dorpje.
Ik zou het waarschijnlijk allemaal fout doen in financieel opzicht, maar mijn hart volgen.
Succes! Ik vind sowieso dat jij in je huis mag blijven wonen, gezien de omstandigheden als je dat het liefst wil. Zonder toeslagen dan.
Wat een verhaal. Petje af!
Dank je.
Het is wel n proces geweest van n lange tijd hoor. Ging allemaal niet over 1 nacht ijs. Ongeval is nu ruim 4 jaar geleden, en al 4 jaar gedoe met verzekeraar van de tegenpartij omdat ze t liefst niet willen betalen. Levert veel stress etc op.
Uiteindelijk ook in een depressie beland (zware medicatie nog steeds). Het lijkt allemaal wel heel erg leuk dat geld, maar het is sowieso nooit genoeg dekkend voor al mijn gemiste inkomsten voor de komende jaren, en het weegt niet op tegen de geestelijke en lichamelijke klachten die ik eraan over gehouden heb. Het verzacht alleen de omstandigheden iets.
We zitten nu in de afrondingsfase?.maar wat zal ik blij zijn als ook dat ook allemaal voorbij is en mijn leven weer in een wat rustiger vaarwater komt zonder die hijgende hyena (verzekeraar) op mijn nek!
-
-
1 appartement kopen in een stad die populair is bij expats?
26 mei '14 - 19:27:35 -
quote:
Dit schreef wendy72
1 appartement kopen in een stad die populair is bij expats?
Dat houd ik zeer zeker ook in optie.
Maar ik denk ook bijvoorbeeld aan mensen die zoals hier op OA ineens met spoed n woonruimte zoeken..als er iets vrij komt, en iemand zoekt n kamer oid. dan vind ik het prettig als ik tijdelijk kan helpen.
Hoe lastig is het voor mensen die in scheiding raken en tijdelijk een woonruimte zoeken omdat ze anders met hun partner nog in hun gezamenlijke huis moeten wonen. Ik zie qua (kortdurige) verhuur echt veel mogelijkheden.
En als ik dan verder in de toekomst kijk, zou ik evt het e.e.a. weer kunnen verkopen, of als t moet, er zelf in gaan wonen. Kortom?.als het financieel/belastingtechnisch te doen is, zie ik vooral voordelen.26 mei '14 - 20:18:43 -
quote:
weet je al waar je wilt kopen?
Dit schreef maxime1969
ben ik me van bewust, van die vergunningen. En huis kopen om deel te verhuren heb ik ook aan gedacht, maar met n bedrag van 250k koop ik niet een dergelijk groot huis wat deels verhuurbaar is?.zoeken naar speld in hooiberg vrees ik. Lijkt me wel t meest ideaal?kan ik namelijk ook zelf n ruimte behouden voor een studio voor mijn fotografie?nu is t elke keer behelpen in mijn huiskamer haha
Supertips in elk geval! Thnx26 mei '14 - 21:12:02 -
quote:
Dit schreef scar
weet je al waar je wilt kopen?
Ja, mijn voorkeur gaat uit naar Amersfoort omdat ik hier zelf.woon. Het ligt heel centraal, en het is door de hogeschool (HSU) een studentenstad geworden. Bovendien is de verbinding naar utrecht en Amsterdam middels openbaar vervoer goed te doen. We hebben 3 stations en ook uitvalswegen naar A1, A27, A28 waarmee we omgeven zijn.27 mei '14 - 07:07:25 / 27 mei '14 - 08:37:54 -
quote:
Dit schreef maxime1969
Ik weet 100% dat het onbelast is (meerdere keren met letselschadeadvocate over gehad!),
Je letselschadeadvocaat zal wel vaker met dit bijltje gehakt hebben, dus ik neem aan dat ze gelijk heeft.
Maar ik bedoelde met zwart-op-wit of je dit ook hebt voorgelegd aan de Belastingdienst, omdat die uiteindelijk beslissen over de belastbaarheid.
Het is nogal vervelend als je een appartement/pand hebt aangekocht en je wordt achteraf geconfronteerd met een (navorderings)aanslag van de Belastingdienst. Uit eigen ervaring weet ik dat discussies over het al dan niet belastbaar zijn van schadevergoedingen nogal moeizaam zijn en vaak uitlopen op een compromis (deel wel belastbaar, deel niet belastbaar).
In sommige gevallen vraagt de verzekeringsmaatschappij eerst om een verklaring van de Belastingdienst dat er geen loonbelasting ingehouden hoeft te worden ingehouden en keren ze dan pas uit.27 mei '14 - 10:52:17 -
quote:
Dit schreef Dion
Je letselschadeadvocaat zal wel vaker met dit bijltje gehakt hebben, dus ik neem aan dat ze gelijk heeft.
Maar ik bedoelde met zwart-op-wit of je dit ook hebt voorgelegd aan de Belastingdienst, omdat die uiteindelijk beslissen over de belastbaarheid.
Het is nogal vervelend als je een appartement/pand hebt aangekocht en je wordt achteraf geconfronteerd met een (navorderings)aanslag van de Belastingdienst. Uit eigen ervaring weet ik dat discussies over het al dan niet belastbaar zijn van schadevergoedingen nogal moeizaam zijn en vaak uitlopen op een compromis (deel wel belastbaar, deel niet belastbaar).
In sommige gevallen vraagt de verzekeringsmaatschappij eerst om een verklaring van de Belastingdienst dat er geen loonbelasting ingehouden hoeft te worden ingehouden en keren ze dan pas uit.
het bedrag wat uiteindelijk gestort wordt is een netto bedrag, waar al loonbelasting over is afgedragen. Volgens mijn advocate krijg ik ook een verklaring van de belasting dat er over het vermogen geen inkomstenbelasting meer hoeft worden ingehouden, en dus ook geen navordering.
Ik zal wel rente over het vermogen moeten betalen. Dit is ong. 1,2% wat naar de belasting gaat.
er is n vrijstelling van 21K. Het eerste huis valt onder box 1, het 2e huis in box 3.
Even n simpel rekensommetje
2 appartementen a 125.000
dan valt 125.000 in box 1
dan valt 125K minus 21K(vrijstelling!) = 101K in box 3 (2e huis!)
Over mijn vermogen van 101 ontvang ik nog. 4% rente EUR 4.040. Naar de belasting gaat 30% van 4040 = 1212 aan vermogensbelasting
Wanneer de kinderen 18 jaar zijn (over 1,5jr) mag ik 24K schenken. Doe ik dmv hun deelgenoot maken als huiseigenaar, dan wordt het vermogen, mijn inziens verminderd, immers heb ik dan zelf n vrijstelling van 21K, kids beiden 24K, rest vermogen wordt dan 125K minus 65K = 60K X4% x30% = ong. 470 aan vermogensbelasting.
Kortom, volgens mij hoef ik op deze manier niet jarenlang veel belasting aan de belasting te betalen.
Lukt dit niet, dan zijn er vast wel andere oplossingen te bedenken met mijn adviseur om ook het deel wat in box 3 valt te verminderen zonder het op te maken ;-)
Maar goed, ik kan t natuurlijk allemaal wat rooskleurig zien dus als ik verkeerd beredeneer dan hoor ik dat graag
Natuurlijk volgt dan nog de aanslag woz etc, maar ik hoop dat ik die bedragen kan 'verdienen' door n gepaste huursom te berekenen waar dit in is opgenomen, evenals gas/water/licht/internet etc. De huurinkomsten zullen dan deels moeten worden gereserveerd voor onderhoud, aanslagen, etc, alvorens een bedrag voor mijzelf beschikbaar is.
Maar dat lijkt me een berekening die ik moet uitbesteden aan mijn adviseur of een aankoopmakelaar
gr Maxime27 mei '14 - 15:18:14 -
Volgens mij mag alleen een huis waar je ingeschreven staat als bewoner in box1. Beide huizen moeten dus opgegeven worden in box 3 als je in je huurhuis blijft.
En je schenking aan je kids moet je wel meerekenen dat als zij een vermogen hebben van meer dan 21k hier ook vermogensbelasting over moeten betalen volgens mij. Weet niet hoe het zit als zij nog in huis wonen, of dan hun vermogen bij jou moet worden opgeteld, aangezien jullie samen 1 huishouden voeren. Dat zou ik goed uit laten zoeken. Het schenken zelf kan belastingvrij, maar het bezit van het vermogen wordt wel weer belast.27 mei '14 - 15:34:49 -
quote:
Dit schreef ArnoM
Volgens mij mag alleen een huis waar je ingeschreven staat als bewoner in box1. Beide huizen moeten dus opgegeven worden in box 3 als je in je huurhuis blijft.
En je schenking aan je kids moet je wel meerekenen dat als zij een vermogen hebben van meer dan 21k hier ook vermogensbelasting over moeten betalen volgens mij. Weet niet hoe het zit als zij nog in huis wonen, of dan hun vermogen bij jou moet worden opgeteld, aangezien jullie samen 1 huishouden voeren. Dat zou ik goed uit laten zoeken. Het schenken zelf kan belastingvrij, maar het bezit van het vermogen wordt wel weer belast.
Dit zijn zeker allemaal dingen waar aan moet worden gedacht. En zal zeker ook op papier moeten worden beschreven zodat ik e.e.a. meer inzichtelijk krijg.
Tegen de tijd dat de hoogte van het te ontvangen bedrag bekend wordt kan ik dit ook met mijn adviseur bespreken, en desnoods ook nog met n aankoopmakelaar. Ik ben geen fiscalist, ik weet alleen dat de belasting overal vanaf weet te snabbelen en dat iemand dat voor mij in kaart moet brengen.
Het idee krijgt wel steeds meer vorm, althans meer dan al mijn vorige/overige idee?n27 mei '14 - 15:42:26 -
quote:
Dit schreef maxime1969
Maar goed, ik kan t natuurlijk allemaal wat rooskleurig zien dus als ik verkeerd beredeneer dan hoor ik dat graag
Dus de uitkering is wel belast, alleen wordt die belasting van tevoren ingehouden.
Berekening klopt wel.
Ik reken meestal met 1,2% vermogensbelasting (30% van 4% = 1,2%), maar dat komt op hetzelfde neer.
Overigens mag je verhuurde woningen in box 3 opgeven tegen een lagere waarde dan de WOZ-waarde.
Die waarde is afhankelijk van de huur die je ontvangt.
Stel dat de huur ? 12.000 op jaarbasis is en de WOZ-waarde van het appartement is ? 250.000.
Dan is de huur, uitgedrukt als percentage van de WOZ, 4,8%.
Volgens bijgaande tabel mag je het appartement in box 3 dan aangeven voor ? 250.000 * 67% = ? 167.500.
Dat levert dus al weer een belastingbesparing op van (?250.000 -/- ? 167.000=) ? 83.000 * 1,2% = ? 996 per jaar.
(Dit is uiteraard een voorbeeld)
Zie hier de huurtabel voor box 3
>>LINK<<
Wat de vraag van Arno betreft.
Vanaf 18 jaar eindig het wettelijk vruchtgenot en wordt het vermogen van de kinderen fiscaal aan de kinderen toegerekend, ook al wonen ze nog bij jou in.
Ze hebben dan ook recht op een vrijstelling van circa ? 20.000 en als ze verder geen of weinig inkomsten hebben, kan het "inkomen" in box 3 verrekend worden met de heffingskorting.
Bij schenking van (gedeelte van) onroerend goed moet je wel rekening houden met samenloop schenkbelasting en overdrachtsbelasting.28 mei '14 - 10:06:55 -
quote:
Dit schreef Dion
Dus de uitkering is wel belast, alleen wordt die belasting van tevoren ingehouden.
Berekening klopt wel.
Ik reken meestal met 1,2% vermogensbelasting (30% van 4% = 1,2%), maar dat komt op hetzelfde neer.
Overigens mag je verhuurde woningen in box 3 opgeven tegen een lagere waarde dan de WOZ-waarde.
Die waarde is afhankelijk van de huur die je ontvangt.
Stel dat de huur ? 12.000 op jaarbasis is en de WOZ-waarde van het appartement is ? 250.000.
Dan is de huur, uitgedrukt als percentage van de WOZ, 4,8%.
Volgens bijgaande tabel mag je het appartement in box 3 dan aangeven voor ? 250.000 * 67% = ? 167.500.
Dat levert dus al weer een belastingbesparing op van (?250.000 -/- ? 167.000=) ? 83.000 * 1,2% = ? 996 per jaar.
(Dit is uiteraard een voorbeeld)
Zie hier de huurtabel voor box 3
>>LINK<<
Wat de vraag van Arno betreft.
Vanaf 18 jaar eindig het wettelijk vruchtgenot en wordt het vermogen van de kinderen fiscaal aan de kinderen toegerekend, ook al wonen ze nog bij jou in.
Ze hebben dan ook recht op een vrijstelling van circa ? 20.000 en als ze verder geen of weinig inkomsten hebben, kan het "inkomen" in box 3 verrekend worden met de heffingskorting.
Bij schenking van (gedeelte van) onroerend goed moet je wel rekening houden met samenloop schenkbelasting en overdrachtsbelasting.
De uitkering is wel belast maar ik merk daar niets van.
Als we praten over n schadevergoeding van 250.000 dan is dit het netto bedrag voor mij.
Dat deel van verhuurde woningen tegen n lagere waarde, wist ik niet, en lijkt me alleen maar gunstiger. Goed om even die tabel erbij te zien, dat geeft een nog beter beeld.
En dat met die kinderen begrijp ik allemaal, ook de schenkingsbelasting en overdrachtsbelasting.
Er komt veel bij kijken, maar ik heb nog niets schokkends gehoord wat me in mijn plan zou tegenhouden.
Of het uiteindelijk ECHT gaat gebeuren hangt van een paar factoren af w.o. de uiteindelijke grootte van het te ontvangen bedrag en ik wil voordat ik me echt ergens in stort een proefberekening van mijn financieel adviseur en aankoopmakelaar v.w.b. inkomsten verhuur en de belastingen over de lange termijn (10-15jr oid)
Maar het houdt me dus wel heel erg bezig!
Af en toe ben ik al aan t rondkijken voor beleggingspanden en surft ik wat aankoopmakelaars af, gewoon voor meer informatie.
Zo nu en dan n telefoontje geeft ook weer antwoorden op mijn vragen die maar blijven komen :-)
Ik weet ook nog niet exact wat ik wil?.althans, dat weet ik wel, maar wat ik wil lijkt me niet mogelijk omdat ik dan toch een groter bedrag uitgekeerd zou moeten krijgen
gr. Maxime28 mei '14 - 14:05:40 -
Mensen willen helpen aan woonruimte bijv na scheiding is een mooie gedachte. Heb je er wel overnagedacht dat huurders in Nederland veel rechten hebben. Stel je wil het verhuurde appartement, om wat voor reden dan ook, weer verkopen dan moeten eerst je huurders er uit en die kun je er niet uitzetten. Ook zijn Nederlanders goed in naar de huurcommissie stappen om hun huur naar beneden te krijgen. Als je aan een expat verhuurt, ik had huurcontract altijd op bedrijf staan waar expat werkte, heb je minder last van dit soort dingen.
3 jun '14 - 12:41:02