Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven huren daarom commerci?le verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim fors kunnen terug brengen.
Als je ziek bent, moet je bellen met het callcenter van het verzuimbedrijf. Callcenter-medewerkers, ook wel 'casemanagers' genoemd, bepalen of de ziekmelding wel terecht is. Ze stellen daarom allemaal medische vragen, maar hebben geen medische opleiding. Ook slaan ze al deze medische informatie op in dossiers die toegankelijk zijn voor de werkgever.
Bedrijfsartsen en arborecht-deskundigen maken zich ernstige zorgen. Zij zien een ?wildgroei? van commerci?le verzuimbedrijven, waar managers zonder medische achtergrond bepalen of zieke werknemers terug de werkvloer op kunnen. Ondertussen wordt de afstand tot een echte bedrijfsarts voor werknemers steeds groter. Is dit 'doktertje spelen' wel verantwoord en komt de privacy van de werknemer niet in het geding?
Ik krijg veel ziekmeldingen binnen omdat ik bij de receptie zit en na vaak gedacht te hebben dat na het weekend de veeldrinkers en laatslapers zich vaak ziekmelden ben ik er ook achter gekomen dat je niet kunt oordelen en ik als ziektenleek al helemaal niet. Gissen kan altijd, maar je kan niet verwachten dat een paar callcentre medewerkers dit kunnen inschatten. Gevaarlijke boel!
Ikzelf ben erg gevoelig voor een bonus....raar maar waar. Ik meld me eigenlijk nooit ziek ookal zijn er soms dagen dat ik dat echt wel zou kunnen doen. Maar als ik in een twijfel zou zitten dan zou een bonus mij wel naar mijn werk duwen. Nu heb ik het over de griepjes hoor, want bij ergere dingen zou je al helemaal niet moeten denken aan het callcentre.
Ik krijg veel ziekmeldingen binnen omdat ik bij de receptie zit en na vaak gedacht te hebben dat na het weekend de veeldrinkers en laatslapers zich vaak ziekmelden ben ik er ook achter gekomen dat je niet kunt oordelen en ik als ziektenleek al helemaal niet. Gissen kan altijd, maar je kan niet verwachten dat een paar callcentre medewerkers dit kunnen inschatten.
Helemaal mee eens!
Het is ook belachelijk dat die alle callcentremedewerkers vragen naar medicijngebruik. Op het moment dat ze de vraag stellen weten ze dat het illegaal is, maar door de druk die erop ligt, gaan mensen toch vaak overstag. En vervolgens worden die antwoorden in dat onbeveiligde systeem opgeslagen.
Zieke werknemers kosten het bedrijfsleven veel geld. Grote bedrijven huren daarom commerci?le verzuimbureaus in, die beloven dat zij het ziekteverzuim fors kunnen terug brengen.
Als je ziek bent, moet je bellen met het callcenter van het verzuimbedrijf. Callcenter-medewerkers, ook wel 'casemanagers' genoemd, bepalen of de ziekmelding wel terecht is. Ze stellen daarom allemaal medische vragen, maar hebben geen medische opleiding. Ook slaan ze al deze medische informatie op in dossiers die toegankelijk zijn voor de werkgever.
Bedrijfsartsen en arborecht-deskundigen maken zich ernstige zorgen. Zij zien een ?wildgroei? van commerci?le verzuimbedrijven, waar managers zonder medische achtergrond bepalen of zieke werknemers terug de werkvloer op kunnen. Ondertussen wordt de afstand tot een echte bedrijfsarts voor werknemers steeds groter. Is dit 'doktertje spelen' wel verantwoord en komt de privacy van de werknemer niet in het geding?
Ik denk dat je moeilijk kan zeggen "gaat je niks aan, stuur maar een echte controleur" als zo'n casemanager telefonisch vragen gaat stellen... Dat heeft geheid consequenties, want het is steeds meer "schuldig tot het tegendeel bewezen is" (in dit geval: schuldig aan aanstelleritis).
Een van mijn werkgevers (een grote in de welzijn met veel personeel) werkt sinds maand ofzo met dit systeem. Ik mag mij niet meer ziekmelden. Ik moet netjes vragen of ik ziek thuis mag blijven. Ik moet contact opnemen met het verzuimbureau en met hun advies moet ik mijn manager bellen. Zij geeft dan aan of ik wel of niet, of gedeeltelijk thuis mag blijven. Als mijn manager vindt dat ik wel kan werken maar ik vind van niet, dan moet ik mij naar het werk slepen of een vakantiedag nemen.
Ik heb het nog niet bij de hand gehad en ook nog niets van collega's gehoord, ik heb dus nog geen idee hoe het in de praktijk werkt. Tis nog even afwachten maar mijn hakken staan wel behoorlijk in het zand.
Ligt het aan mij, of is dit echt iemand als een klein kind behandelen...
Er zullen echt wel werknemers zijn die er een potje van maken, maar ik weiger te geloven dat dat zo erg is dat iedere werknemer zo behandeld moet worden.
Lang gelden in mijn tienerjaren....waren er van die mensen die thuis kwamen als je je ziek meldde. Dit vond ik heel vervelend ookal was ik dan wel ziek, maar ik vond dat achteraf helemaal niet zo gek. Thuisblijven omdat de (hoe noemde ze het ook alweer?) langs kon komen.
Het lijkt me dat er andere oplossingen voor zijn inplaats van door de telefoon gaan horen of iemand echt ziek of nep ziek is.
Je bent niet verplicht om aard en ernst van je ziekte aan de werkgever te melden. De bedrijfsarts mag zonder jouw nadrukkelijke toestemming geen medische en andere persoonlijke informatie verstrekken aan je werkgever, andere artsen en derden, tenzij de wet hem daartoe uitdrukkelijk verplicht.
Je werkgever mag jou bij je ziekmelding om de volgende informatie vragen:
?Je telefoonnummer en eventueel (verpleeg)adres.
?Hoe lang je verwacht ziek te zijn.
?Lopende afspraken en werkzaamheden.
?Of je onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt.
?Of je ziekte verband houdt met een arbeidsongeval.
?Of er sprake is van een verkeersongeval.
Je werkgever mag dus niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Jij mag erover zwijgen als hij dat toch doet.
Het is dus vreemd als de werkgever "zomaar" in een dossier kan!