quote:
Dit schreef Sanni66
Ik wil eigenlijk wat aardbeienplanten in bakken zetten, kan dit al? En dan kleine plantjes kopen?
En moeten die in de volle zon, want mijn tuin heeft (helaas) schaduw door de platanen
Er kan ook nog gewoon nachtvorst komen... Ik weet het niet...
-
-
Mijn aardbeienplantjes komen al goed op voor, gewoon onbeschermd. Kan prima. Je moet alleen even goed in de gaten houden waar ze vandaan komen. De plantjes die binnen in het tuincentrum staan zijn mss nog niet echt gewend aan vorst.
In de moestuin staan ze de hele dag in de zon, op ons zwarte woestijnzand. Bij mij in de achtertuin hebben ze alleen in de ochtend zon. Beide plekken doen ze het goed.22 mrt '25 - 12:32:19 -
quote:
Dit schreef Bosbes
Ik word helemaal blij van jouw post Nienke
22 mrt '25 - 12:46:44 -
Ik ga vanmiddag nog even een vakje ont-onkruiden. En de resterende capucijners buiten planten. Worteltjes voorzaaien. Ik weet dat dat eigenijk niet moet maar ik vind dat zo het fijnste.
Ik dacht dat ze vandaag minder weer hadden voorspeld.... maar hier schijnt het zonnetje!22 mrt '25 - 12:48:30 -
Leuk dat jullie ook weer bezig zijn.
Hier is de moestuin ook van start gegaan.
De minimoestuin aan huis breid zich uit. Voorlopig is dit mijn manier om te moestuinieren. Ik wil geen moestuin waar ik steeds heen moet. Thuis heb ik alles steeds makkelijk in zicht en kan ik vaak zo maar eventjes iets doen.
Dit jaar zijn de aardbeienplantjes uitgeplant in meterbakken met reservoir.
Paprika, peper en tomaatjes voorgezaaid.
De vaste kruidenplantjes doen het goed.
Vandaag maar eens eea voorzaaien in mijn nieuwe muurkas; hoe zal dat gaan?
Komende dagen gaat ook een stukje tuin omgedoopt worden tot moestuin en er komt steeds meer eetbaars in de tuin. Zo ben ik er benieuwd wat de, vorig jaar geplante, blauwe bessenstruiken gaan doen. Deze schijnen ook een leuke bloei te hebben.
Met een moestuintje is het elke dag weer een verrassing hoe alles erbij staat.23 mrt '25 - 13:03:19 / 24 mrt '25 - 10:45:26 -
Kiemgroente kweken gaat hier zo.
23 mrt '25 - 13:48:32 -
Leuk dingetje! Jij bent ook goed bezig. Goed dat je klein begint een steeds naar wens uitbreidt. Het is een blijft een hoop werk, zeker als dadel het groeiseizoen begint. Het onkruid groeit even hard mee.
Ik heb net mijn nieuwe tweede aspergebed van kweekgras ontdaan. Eens kijken of na de verwaarlozing van afgelopen jaar nog asperges willen opkomen op mijn nieuwe bed. Het oude bed maak ik me geen zorgen om, die geeft jaarlijks een mooie portie per week.
Verder heb ik gisteren de spontaan ontsproten kiemen van de vergeten knoflookbollen achter mijn huis tussen de aardbeien uitgeplant. Die schijnen goed te gaan samen. En nu nog even de preien van vorig jaar uitplanten. Ze stonden nog steeds in de kweekpotjes. In het allerergste geval schieten ze meteen in bloei. Feest voor de insecten denk ik dan maar!
Even twee fotootjes van mijn tuin. Rechts naast het pad is van mij. En de andere foto zijn de aspergebedden, links de nieuwe, rechts de volwassen.23 mrt '25 - 13:55:49 / 23 mrt '25 - 17:38:38 -
quote:
Dit schreef Dingetje
Kiemgroente kweken gaat hier zo.
O wauw, dat ziet er professioneel uit!
23 mrt '25 - 14:56:28 -
Best een aardig stuk moestuin. Je gebruikt bakken zie ik.
23 mrt '25 - 16:09:58 -
Ik had eerst 150 m2. Sinds vorig jaar de helft en dat is meer dan genoeg. Zeker als het onkruid het over dreigt te nemen, dan heb ik voor zo'n grote plaats net te weinig tijd.
Sinds vorig jaar heb ik ook gekozen voor bakken. Mijn pa gaat langzaam achteruit en hij moet bewegen. Hij vindt het fijn om in mijn moestuin te schoffelen. Nu de bakken afgezet zijn met hout/palen/randen, kan hij hij schoffelen zonder iets eetbaars kapot te maken. Win-win zeg maar, hij beweegt en ik hoef me alleen om de bakken te bekommeren!
Ik heb inmiddels ook de tuinbonen, bietjes, snijbiet, worteltjes en rucola gezaaid. Het begint nu echt wat te worden!
Oja, de aardappeltjes liggen in de kelder wortel te schieten. Die moeten nog even binnen blijven.23 mrt '25 - 17:35:17 -
-
Wat mooi! En in die bakken kun je al heel wat kweken.
23 mrt '25 - 18:36:29