Hoe lang duurt het voordat graszaad ontkiemt en gaat sprieten?

Hoe lang duurt het voordat graszaad ontkiemt en gaat sprieten? 

Onderwerp van Dee53

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Kobus
    Love is the drug......

    Toon alleen de berichten van Kobus
    Op de foto ziet ik voornamelijk gewone melde en knoopkruid. Deze zijn na een paar keer maaien echt verdwenen.

    Overigens kiezen mensen er vaak voor om veel gras in de tuin te nemen "want dat is zo lekker gemakkelijk". Niets is minder waar, een gazon is het meest arbeidsintensieve deel van een tuin. Naast het maaien is er nog een hoop werk te doen om het gazon mooi te houden, afhankelijk uiteraard van welke eisen je aan een gazon stelt.
    Het belangrijkste is regelmaat. Iedere week maaien, indien nodig twee keer in een week. Regelmatig bemesten, ieder voorjaar verticuteren en liefst ook beluchten en bezanden. En dan heb ik het nog niet eens over het onkruid...

    Terug naar je schaduwgazon; het is nu nog wat dunnetjes maar begin zo snel mogelijk met maaien. Door het gras kort af te maaien stimuleer je de vorming van uitlopers waardoor het sneller dicht groeit. En je raakt alvast wat onkruid kwijt en voorkomt tegelijkertijd dat nieuwe onkruiden gemakkelijk ontkiemen.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Ik had begrepen te gaan maaien als het zo'n cm of 6-8 is. Dat is het op sommige plekken nu, dus ik ga zo maar even maaien dan.

    Ik koos voor gras omdat het in eerste instantie vooral goedkoop is. Maaier heb ik. Het gaat om 2 stukjes van 15m?, dus dat is te overzien, qua onderhoud. Ik denk dat mijn katten en hond gras ook wel fijn vinden. Bovendien: als hondjelief gras eet is dat minder schadelijk voor haar dan als ze een basalt steentje eet.

    Ik ga dan nog maar even wachten met afgraven.
  3. Mij is verteld of ik heb t me wijs laten maken
    als een hond of kat gras eet hebben ze last van de maag
    net zoals wij een rennie pakken
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef saartje
    Mij is verteld of ik heb t me wijs laten maken
    als een hond of kat gras eet hebben ze last van de maag
    net zoals wij een rennie pakken

    Dat hebben ze je dan niet goed verteld. Als een kat gras eet moet ie een haarbal kwijt en honden eten vaker gras. Geen hoofdmaal uiteraard, maar ze zijn niet per definitie ziek. Maar liever gras dan stenen, toch?
  5. na aanleiding van je foto en je verhaal dat je turf heb gestrooid over je gras zaad en nu slecht op komt .

    strooi wat kalk denk ook dat de zuurte graad te hoog is ,
    wacht tot temp wat hoger is gras zaad ontkiemt beste boven de 6 graden .
    we hebben nog vorst gehad vorige week .en strooi wat zaad er bij ..

    ik zou ff wachten met maaien tot je mat iets dikker is
    nu met maaier er over heen sloop je grond mee en ok je jonge kiempje gras ..

    na het kalken strooi je 14 dg tot 3 wk later gazon mest
    van ecostyle biologische mest stof met lange werking .

    zij hebben een goeie 7 stappen plan hoe met je gras om te gaan en verzorging . kijk in tuin centrum voor folder of op hun website

    succes er mee
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Papa-djenna je haalt 2 dingen door elkaar. De posting van Dee53 en mijn foto's.

    Ik heb nl geen turf gestrooid en mijn gras kiemt, naar de omstandigheden (noord tuin, weinig zon en koud weer) best redelijk (maar voor mij niet snel genoeg). Heb wel gemaaid. De voortuin (zuid) zag er na het maaien ook eng uit, maar is helemaal goed gekomen. Gaat met deze tuin ook lukken.
  7. ja klopt nu ik terug lees

    foutje
  8. quote:
    Dit schreef Dee53
    Bedankt zover voor de reactiesSmile
    @CapadY, leuk idee van dat plastic, maar dat wordt dan weer werken, en er weer afhalen als het regent?


    Nee, je kunt het plastic laten zitten tot het gras ca 1 ? 2 cm hoog is. Vocht wordt door verdamping uit de bodem onttrokken, je zult zien dat het plastic aan de onderkant drijfnat is en blijft.

    Wel even goed sproeien voor je het plastic er op legt.
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Dee53
    Ik heb een week geleden nieuw gras ingezaaid, en daarna bedekt met een laagje compost met aarde.
    Hoe lang moet ik wachten totdat ik wat van het resultaat zie?Smile

    Hoe is het nu met je gras?

    Ik heb zoden gelegd, uiteindelijk. Vorige week de eerste keer maaien trok ik hele stukken eruit. Deze heb ik direct weer ingezaaid (Action graszaad) en dat staat nu al. Nog niet dicht natuurlijk en kleine sprietjes, maar doet het wel. Vandeweek 2e keer gemaaid, nu ging het wel goed.
  10. Waren je messen wel scherp genoeg toen je het voor het eerst maaide? En pas maaien als het een cm of 10 is en niet te kort maaien...
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Ik dacht dat de maaier niet in hoogte verstelbaar was, maar dat was ie wel. Bleek op de laagste stand te staan. De 1ste keer maaien ben ik gestopt halverwege. Bij de 2e keer heb ik m op de middelste stand gezet en toen ging het prima. Geen idee of de messen scherp genoeg zijn.
  12. Marnel
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Marnel
    quote:
    Dit schreef Kobus
    Op de foto ziet ik voornamelijk gewone melde en knoopkruid. Deze zijn na een paar keer maaien echt verdwenen.

    Overigens kiezen mensen er vaak voor om veel gras in de tuin te nemen "want dat is zo lekker gemakkelijk". Niets is minder waar, een gazon is het meest arbeidsintensieve deel van een tuin. Naast het maaien is er nog een hoop werk te doen om het gazon mooi te houden, afhankelijk uiteraard van welke eisen je aan een gazon stelt.
    Het belangrijkste is regelmaat. Iedere week maaien, indien nodig twee keer in een week. Regelmatig bemesten, ieder voorjaar verticuteren en liefst ook beluchten en bezanden. En dan heb ik het nog niet eens over het onkruid...

    Terug naar je schaduwgazon; het is nu nog wat dunnetjes maar begin zo snel mogelijk met maaien. Door het gras kort af te maaien stimuleer je de vorming van uitlopers waardoor het sneller dicht groeit. En je raakt alvast wat onkruid kwijt en voorkomt tegelijkertijd dat nieuwe onkruiden gemakkelijk ontkiemen.


    Echt niet hoor. Ik maai 1x per week en gooi er in de herfst van gazonmest op. In het voorjaar ook wat mest en verticuleer nooit. Dat hoeft niet bij goed doorlatende grond.

    Oh ja, in het voorjaar gooi ik ook wat zaad en mosbestrijder erdoor. En trek al het onkruid er met wortel en al uit. Meestal zijn dat paardenbloemen.

    De graskantjes ook bijhouden in het voorjaar en verder heb je er geen omkijken naar :7
Terug naar de lijst