Het (rieten) dak gaat er af...

Het (rieten) dak gaat er af... 

Onderwerp van Carlita

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Carlita
    Passie voor boeken

    Toon alleen de berichten van Carlita
    Een grote happening staat op stapel. Waar ik toch wel een klein beetje nerveus over ben.

    We wonen met 3 gezinnen allemaal onder dezelfde kap, 3 woningen dus.
    Ik heb fijne buren in de boerderij sinds een paar jaar.
    Buurman wist gister te melden dat de rietdekker na het weekend komt. Eindelijk .Daar wachten we nu dus al 3 jaar op. Eerder zou een andere rietdekker het dak opknappen, maar hij kwam maar niet, er is zoveel werk, en zo weinig rietdekkers.

    Dus toen de achterbuurman via zijn werk (aannemersbedrijf) een rietdekker had gevonden waren we blij. t Goede nieuws.

    T slechte nieuws was dat deze rietdekker aangaf dat het eigenlijk zonde was om op te knappen, maar ja. waar haal je het geld vandaan en in eerste instantie zou ik alleen 1 kant van het rieten dak laten vervangen.

    Maar ook de methode van rietdekken van het huis is anders dan vroeger (ook 25 jaar geleden).

    Vroeger werd het riet op latten gelegd / bevestigd. Nu is de methode, de latten blijven liggen hierop komt een schroefdak, daarop een brandvertragende / isolerende laag ( of andersom) eerst die laag en dan het schroefdak. En daarboven op wordt het riet bevestigd.

    Vanuit de verzekering schijnt tegenwoordig ook deze methode vereist te zijn.

    En ook daarom wilde ik heel erg graag het hele dak vervangen, daarbij nu is er een rietdekker. Anders moet ik over een poos zelf weer op zoek naar een rietdekker.

    En ik vind dit fijn om dit samen met de buren te doen. Een gezamenlijke happening. Ik ga veel foto's maken.

    Ik ben hele jaar al bezig om het geld te verzamelen.

    Ik kon gelukkig voor een deel een lening bij het warmtefonds krijgen tegen 0 % rente. Alleen voor de isolatie laag niet voor het riet, terwijl het rieten de grootste bijdrage levert aan de isolatie.

    Deel spaargeld, deel teruggave energie in oktober, deel IB teruggave pas 2024.

    Maar ik ben er nog 'net' niet.

    Kosten dak 40 000 euro, ik heb niet eerder zoveel geld uitgegeven. Ik vind t erg spannend.

    De post waarop ik kan 'besparen' is de afvoer van het riet. Flink bedrag 4.000 euro. Hoe ga ik dat doen. Hoe pak ik het aan ?

    Ik ben er peu nerveus van.

    Vandaar dit draadje maar. Dan kan ik t wel en wee van dit grote event delen met jullie, en dan heb ik misschien iets minder het gevoel dat ik het alleen hoef t doen.

    Nu gaat t 'echt' worden.

    Ik laat t maar even bezinken.

    Oja de hele vliering 'moet' nog leeg. Waar begin ik ?

    Ik heb net mn'n huis weer een beetje op orde, vanwege de verhuizing van m'n moeder naar een zorgcomplex.

    M'n schuur staat nog vol met boeken, die eigenlijk voor de winter naar binnen moeten , en ingevoerd moeten worden.

    Adem in, aden uit Carla.

    Straks komt oudste dochter, vriend en Abeltje komen kermis vieren.
    Ik ga nog Pan macaroni maken en een salade... er komen vrienden van m'n dochters..

    Morgen bloemencorso optocht.

    Een gezellig (en druk) weekend zal het worden.

    Smile
    Plaatje
  2. Zooitje
    Maak er een Zooitje van

    Toon alleen de berichten van Zooitje
    Hoop werk, maar daarna je huis nog mooier.
  3. Prachtig die rieten daken, wel erg duur.
    Maar het leest als inderdaad een hele happening en gezelligheid.
    Het komt uiteindelijk vast allemaal goed Smile
  4. Annette62
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Annette62
    Het is veel werk en een hoop geld, maar je krijgt er iets moois voor terug.
    Voor wanneer moet je vliering leeg zijn? Kun je hulptroepen inschakelen?
    Succes met alles!

    Nu eerst genieten van een gezellig weekend. Smile
  5. Karin67
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Karin67
    Wat spannend!
    Ik hoop dat alles soepel verloopt
  6. Sonja14
    Gewoon of toch niet?

    Toon alleen de berichten van Sonja14
    Hoe moet het riet afgevoerd worden , Carlita.
    Naar de gemeentelijke stort of ergens anders nasr toe?

    Ik wil je wel helpen met je vliering, hoor!
  7. Jazz_i
    Look up!

    Toon alleen de berichten van Jazz_i
    Als je ook extra gaat isoleren en overwaarde op je huis hebt kun je hier misschien het laatste deel van de kosten mee financieren:
    >>LINK<<
Terug naar de lijst