Werken op afroep / buiten kantoortijden leeftijdgebonden?

Werken op afroep / buiten kantoortijden leeftijdgebonden? 

Onderwerp van An-drea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea
    Een vriendin van me is verpleegkundige en kan 'officieel' niet meer voor nachtdiensten worden gepland op basis van haar leeftijd (ze houdt wel van een nachtdienstje van tijd tot tijd dus ze doet die diensten nog wel en dat mag ook). Maar wie weet of er in het algemeen, los van de branche waarin je werkzaam bent, een dergelijke regel of wet geldig is met betrekking tot werken buiten je 'standaard' uren als je een bepaalde leeftijdsgrens bent gepasseerd?
  2. Astrid
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Astrid
    In de gehandicaptenzorg is de leeftijdsgrens (volgens mij) 57 jaar voor nacht of slaapdiensten. Begeleiders die geen nacht of slaapdiensten meer willen werken, kunnen zich hierop beroepen.


  3. Carla-S
    🌎

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    In de Arbeidstijdenwet (ATW) is geen maximumleeftijd voor het draaien van nachtdiensten.

    In de CAO Ziekenhuizen hoef je vanaf 57 jaar geen nachtdienst meer te doen.
  4. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea

    Ja, ATW. Gevonden, ga ik me verder in verdiepen. Dank je @Carla-S. Mijn vraag gaat voornamelijk over de oproepdienst, consignatie. Weer wat geleerd (dat woord kende ik niet).
  5. Carla-S
    🌎

    Toon alleen de berichten van Carla-S
    quote:
    Dit schreef An-drea
    Ja, ATW. Gevonden, ga ik me verder in verdiepen. Dank je @Carla-S.

    Smile
  6. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    In de atw is in principe geen leeftijd aangegeven. Wel in cao's inderdaad. Dat is niet voor niets. Nachtarbeid kan tot gezondheidsproblemen leiden en daarom is het niet goed om dit te vaak en te veel jaren achtereen te doen. Die cao moet mensen daar tegen beschermen.
  7. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea

    ATW en CAO's lijken me heel terecht idd. Ik heb vroeger in de verpleging gewerkt. En toen ook de gekste dingen meegemaakt; veel gebroken diensten, opgebeld worden in een vrij weekend om toch een avond te komen, tot doorwerken na de avonddienst (nachtdienst ziek). Of doorwerken na de nachtdienst (ochtenddienst ziek of om andere reden niet op komen dagen). Vroege dienst na late diensten. Tien dagen achter elkaar werken was heel gewoon in die tijd (zeker als leerling) en de nachtdienst duurde standaard 7 nachten. Dat mag allemaal niet meer, maar goed ook, en voor mij is dat sowieso al lang voorbij.

    Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.

    Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.
  8. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef An-drea


    Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.

    Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.

    Pffff...ik vind dat nogal wat. Ik zou voor het gesprek aan te gaan eerst juridisch advies gaan inwinnen bij bv het Juridisch Loket. Ik zou hier ook geen trek in hebben. Stel je zit op een feestje en dan moet je plotseling support gaan geven aan een klant. Als je een wijntje wilt drinken moet je toch wel even opletten, want stel dat je gebeld wordt. Ik vind het niet kunnen. Of gaat de werkgever het zelf doen? Het is zijn bedrijf en als hij daar 24/7 mee bezig wil zijn is dat zijn zaak.
  9. An-drea
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van An-drea

    quote:
    Dit schreef twelve

    Pffff...ik vind dat nogal wat. Ik zou voor het gesprek aan te gaan eerst juridisch advies gaan inwinnen bij bv het Juridisch Loket. Ik zou hier ook geen trek in hebben. Stel je zit op een feestje en dan moet je plotseling support gaan geven aan een klant. Als je een wijntje wilt drinken moet je toch wel even opletten, want stel dat je gebeld wordt. Ik vind het niet kunnen. Of gaat de werkgever het zelf doen? Het is zijn bedrijf en als hij daar 24/7 mee bezig wil zijn is dat zijn zaak.


    Het gaat inderdaad mede om de gevolgen voor mijn privétijd en -activiteiten. Daar vraagt mijn werkgever bewust niet naar, daar zal ik zelf voor moeten opkomen. Onze klanten werken 24/7 dus ik begrijp de behoefte en de vraag, commerciële belangen spelen een nog grotere rol. De spullen worden beter verkocht met die belofte. Nu gaat het gaat me niet om een extra beloning (die is me niet in het vooruitzicht gesteld, hoeft ook niet als ik de ATW goed begrijp). Ik word nu ook wel eens gebeld door een collega die dan even niet weet dat ik vrij ben. Geen enkel probleem, als ik kan zal ik altijd helpen. Maar verplicht moeten toetreden tot de vrijwillige reddingsbrigade (en dat zien als een 'uitdaging') gaat me te ver. Het zou onder meer betekenen dat ik mijn vrijwilligerswerk voor de sportclub misschien wel moet gaan opgeven. Zelf niet meer kunnen sporten, telefoons zijn niet toegestaan bij Bikram yoga. Theater, bioscoop, etentjes: vergeet het maar. En dat in de helft van mijn vrije tijd. Het lijkt wel een lock down Smile

    Juridisch loket heb ik nog niet aan gedacht. Ik kwam in mijn zoektocht tegen dat er kennelijk een wetsvoorstel in voorbereiding is 'recht op onbereikbaarheid': >>LINK<< En: >>LINK<<

    Dat betekent dat ik iig niet de enige ben die te maken heeft met de verwachting om 24/7 bereikbaar te moeten zijn voor werk. Wie weet moet ik maar eens op die Gijs van Dijk gaan stemmen dan.
  10. quote:
    Dit schreef An-drea
    Inmiddels werk ik al weer 20 jaar bij een bedrijf dat software maakt voor onder meer ziekenhuizen. Daar leveren we uiteraard ook support op. Binnenkort komt er een nieuw 'te supporten' product bij. Met de afnemers daarvan blijkt de support op basis van een 24/7 bereikbaarheid afgesproken te zijn. Dat is tussen mijn werkgever en de klant. Maar tussen de werkgever en mij ligt er geen 24/7 werkafspraak, die is nooit gemaakt en ik heb er ook nooit naar gesolliciteerd. Mijn werkgever vindt het nu een soort van 'vanzelfsprekendheid' en een 'nieuwe uitdaging' om 24/7 bereikbaar te zijn voor support. En kondigt dat aan met de nodige vleierij 'wij en de klanten zijn je dankbaar' misschien om mij af te leiden van de zakelijke kant van dit verhaal dat weet ik nog niet. Zelf vind ik het niet vanzelfsprekend. Misschien is het dat wel als ik een managerssalaris zou hebben (dan moet je verder ook niet zeuren) maar daar kom ik beslist niet bij in de buurt.

    Ik werk nu fulltime gewoon overdag op de kantoortijden. Ik werk regelmatig door na kantoortijd en dat vind ik geen probleem zolang ik daar zelf de controle over heb. Maar ik wil niet naar de situatie waarin dat andersom is en de klant / werkgever de controle hebben over mijn tijd buiten mijn huidige werktijden (gewoon helemaal niet, ook niet gedurende die 14 dagen per 4 weken die toegestaan is op basis van de ATW). Ik moet dat nu gaan bespreken (nee zeggen) met m'n baas. En ik zoek daarvoor naar de juiste liefst zakelijke argumenten. En naar de juiste toon en de nodige voorzichtigheid. Hoe pak ik dat aan zodanig dat mijn werkgever nog steeds blij met mij is? En als ik nee zeg, kan mij dan werkweigering verweten worden? We hebben geen CAO. Vandaar dat ik vroeg naar het bestaan van algemene regels.

    Ik vind er nogal wat haken en ogen aan zitten. Geldt die 24/7 beschikbaar zijn voor jou alleen, komt het gewoon als extra bovenop de uren die je al werkt.
    Leuk dat de baas vindt dat je 24/7 beschikbaar moet zijn, is hij dat zelf ook?
  11. Ster
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Ster
    Ik weet niet hoe het arbeidsvoorwaardelijk zit. Of een werkgever zomaar kan zeggen dat je vanaf nu opeens consignatie erbij moet gaan doen.

    Maar wat hij wil klinkt als consignatie. De bereikbaarheid en beschikbaarheid tussen diensten (en tijdens pauze) om, indien nodig, op afroep hulp te bieden oftewel arbeid te verrichten. Aan consignatie zijn regels verbonden. Je mag dat bijvoorbeeld maar een aantal keren opgelegd krijgen in een bepaalde periode. Je mag ook maar maximaal 13 uur arbeid verrichten in 24 uur tijd als je consignatie hebt. En er geldt ook een maximaal aantal uren per maand dat je mag werken bij consignatie.
    Maar je geeft aan dat je eigenlijk helemaal niet aan consignatie wil beginnen.
    Je kunt dit mogelijk nog via de weg doen van werkdruk. De werkgever moet maatregelen treffen om werkdruk tegen te gaan. Als er een grote verstoring plaats gaat vinden van werk- privé balans dan kan dit werkdruk en stress opleveren. Dit moet een werkgever voorkomen. Wat gaat hij daar tegen doen?
    Consignatie is wettelijk geregeld. Een werkgever die jou zonder regeling vraagt om altijd bereikbaar te zijn heeft daar niets mee te maken. Dat laatste is meer waar het recht op onbereikbaarheid over gaat.

    Maar goed. Ik zou eerst beginnen met nagaan hoe het contractueel zit. Staan in jouw contract de begin en eindtijden vermeld bijvoorbeeld. Kan je werkgever dit gaan eisen zonder contract wijziging?

    Is er een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging? Dan zou ik het daar ook kenbaar maken.


Terug naar de lijst