RET Handboek voor ouders
Roderik Bender & Aveline Dijkman
ISBN:9789058710260
Beschrijving
Soms gaat het in de opvoeding niet zoals u wilt. Uw kind kijkt veel tv en u ergert zich daaraan. Uw kind heeft moeite om het tempo in de klas bij te houden en u maakt zich zorgen over zijn toekomst. Uw kind wordt gepest en u voelt zich daar machteloos over. De juf van uw kind is wel erg streng en u maakt zich daar boos over. Allemaal situaties die tot onplezierige gevoelens leiden.
Tot op zekere hoogte horen die gevoelens er gewoon bij. Elke ouder is wel eens onzeker, ge?rriteerd, gefrustreerd, boos of bezorgd. Maar als deze gevoelens aanhouden, kan het ook een echte last worden. Het zou dan fijn zijn om de situatie te veranderen. Soms lukt dat, maar vaak ook niet. De manier waarop u naar de situatie kijkt, is bijna altijd wel te veranderen.
Het RET-handboek voor ouders kan u daarbij helpen. Door anders te kijken naar een situatie, door er anders over te d?nken, kunt u zich ook anders gaan v?elen. Daarvoor wordt een helder en praktisch stappenplan gebruikt. Dit stappenplan is gebaseerd op de Rationeel-emotieve Training (RET). Deze methode wordt met veel succes in coaching en therapie gebruikt, en wordt hier voor het eerst toegepast in een boek voor ouders.
Om uw gedachten en gevoelens in kaart te brengen, worden er vijf oudertypen onderscheiden. Aan de hand van de uitgebreide voorbeelden van de stellige, ijverige, bezorgde, moeiteloze en gezellige ouder leert u hoe u zich minder kunt laten meeslepen door uw emoties en op een meer ontspannen manier kunt opvoeden.
RET-handboek voor ouders: voor iedereen die meer greep op zijn gevoelens in de opvoeding wil!
Inclusief handige boekenlegger met stappenplan.
Inhoud
Voorwoord
1. Inleiding
Verschillende gevoelens op ??n schoolplein
2. Anders denken
Rationeel-emotieve Training stap voor stap
Stap 1: Wat is een concreet moment in de situatie waarin u zich anders wilt voelen?
Stap 2: Hoe voelt u zich dan en hoe zou u zich willen voelen?
Stap 3: Welke gedachte of overtuiging zit achter uw huidige reactie?
Stap 4: Welke kritische vragen kunt u uzelf stellen over deze gedachte?
Stap 5: Wat is een realistische, meer helpende gedachte?
Stap 6: Hoe kunt u deze gedachte leren vasthouden?
Samenvatting
3. Vijf oudertypen aan het werk met het stappenplan
Vijf oudertypen
De stellige ouder
'Zo doe je dat toch niet!'
De ijverige ouder
'Moe van mezelf'
De bezorgde ouder
'Hij mag niet meedoen?'
De moeiteloze ouder
'Ik kom niet aan mezelf toe!'
De gezellige ouder
'Oh, wat voor ?ndruk maak je dan!'
4. Ervaringen van meer ouders
Ouders kijken terug
'Ik bak er niks van'
Michiel wil een zo goed mogelijke ouder zijn
'Doe die tv toch uit!'
Jacques ergert zich soms flink aan zijn zoon
'Had ik maar?'
Elsbeth heeft spijt over een besluit in de babytijd
'Ze kijken niet naar wat hij k?n!'
Jelle is boos op de leraar van zijn kind
'Komt wel goed'
Piet is bang om een truttige ouder te zijn
'Mijn kind is anders'
Housnia heeft er moeite mee dat haar kind naar een andere school moet
'Kwijt!'
Pamela kan er slecht tegen als haar kind iets vergeet
Ten slotte
Literatuur
Over de auteurs
RET stap voor stap