[SIZE=2]Ik ben gastouder en gisteren had ik een gesprek met 1 stel ouders en de bemiddelingsmedewerkster.
Conflict betrof de urendeclaratie van de maand maart.
Ouders zijn niet akkoord met de opzegdatum van het contract en ook niet dat er geen vakantie-uren in zijn verwerkt.
Poolse familie. Het Nederlands is van de ouders is zeer gebrekkig.
Vader werkt op oproepbasis, en heeft weinig gewerkt, en is daarna werkeloos geworden. Vader heeft heel weinig uren gewerkt. Je hebt 3 maand lang recht op doorbetaling kinderopvangtoeslag voor behoud kindplaats. Ik heb geen zicht, maar ik vermoed dat de opvangkosten niet in verhouding staan tot de verdiensten.
1. Ouders hebben in December ook al uren afgewezen. Ze hebben op zeer onaangename wijze hun "gelijk" gehaald waarbij zij zonder aanbellen doorgelopen zijn, en aan mijn keukentafel stonden. Het gesprek was dwingend en drammend en respectloos naar mij. Ik heb toen uit coulance 3 dagen geschrapt uit om weer "door" te kunnen. Vanwege taalbarri?re en overrompeld zijn, kreeg ik geen inzicht in het geschil zelf.
In dit zelfde gesprek hebben ze ook gedramd en onredelijk ge?ist dat ik per direct de schimmelplekken op het plafond huiskamer zou behandelen.
2. Ik heb naar aanleiding van dit onverkwikkelijke gesprek een brief geschreven waarin ik duidelijk heb aangegeven dat ik de uren slechts enkel uit coulance heb geschrapt dat Ik het gesprek zeer onaangenaam heb gevonden. Dat ik voortaan alleen schriftelijk ingediende wijzigingen accepteer die voldoen aan de contractvoorwaarden. En dat ik vanaf heden geen coulance meer geef.Ook heb ik aangegeven dat er voortaan aangebeld dient te worden en zij voortaan alleen op uitnodiging binnen mogen komen.
3. Ouders hebben bij vlagen hun kind wel en niet gebracht, meestal zonder afzeggingen, of te late afbericht. In de tussentijd was er geen contact. Tijdens haal/breng momenten oppervlakkig koel contact.
4. Moeder is op 12 maart even langs geweest om te zeggen dat ze 2 weken op vakantie gingen. Ze hebben verteld dat het geen vakantie betrof maar vanwege het overlijden van broer van moeder. De urn zou naar Polen worden gebracht en er zou een dienst komen in Polen n.a.v. overlijden. Ze hebben uitgelegd dat ze i.v.m. formaliteiten invoeren van de urn nog geen precieze datum kunnen geven wanneer de vakantie precies zou zijn.
Ik heb "ja, is goed," gezegd vanuit een luisterende en begrijpende houding dat kind voorlopig niet komt. Moeder zegt dat ze in dit gesprek vakantie uren heeft willen opnemen. Contractvoorwaarde is 1 maand van te voren aanzeggen.
5. Vanwege werkeloosheid van vader komt moeder vragen of er nog mogelijkheden zijn de kindplaats toch nog langer vast te houden, en of er wat "geregeld" kan worden met de vakantiedagen. Ik heb terplekke in aanwezigheid van moeder haar vraag gemaild aan het gastouderbureau. Moeder heeft in dit gesprek de opvang niet stopgezet. Moeder claimt in bemiddelingsgesprek van gisteren dat ze tijdens dit gesprek wel heeft opgezegd.
6. In het bemiddelingsgesprek heb ik verwezen naar mijn brief waarin ik stel dat ik n.a.v. eerder geschil geen coulance meer geef en ik voortaan alleen schriftelijke wijzigingen accepteer die voldoen aan de contactvoorwaarden.
Ouders verweren zich dat ik altijd mondelinge afspraken heb gehanteerd. Ze verweren dat zij in een emotionele moeilijke en hectische periode zaten waarbij "bijzaken" geen aandacht konden krijgen.
Ouders verweren ook dat K heeft gezegd "geen probleem bij Simone, wij doen dit al 3 jaar zo bij Simone, dat begrijpt ze wel".
7.Bemiddelingsmedewerkster en ik hebben goed samen gewerkt en samen voorkomen dat dit gesprek functioneel bleef en niet escaleerde. Zij heeft helder gekregen waar de misverstanden lagen, en ik begrijp nu waarom zij denken gelijk te hebben en waar de miscommunicatie was.
Het gesprek zelf was niet opbouwend of respectvol. Vader heeft niet geargumenteerd of ons gehoord. Zijn gesprekswijze was overrompelen en drammend en zeer onbeschoft. Argumenten of feiten van onze kant werden niet opgepakt.
Vader liet mij niet uitpraten. Dit heb ik af moeten dwingen door telkens als vader mij in mijn 2e zin onderbrak op te staan, en op afstand te wachten dat hij klaar was met zijn geratel. Ik ben tig keer van tafel opgestaan, totdat alleen tot opstaan neigen voldoende was om uit te kunnen praten.
Ook als ik sprak wende hij zijn hoofd demonstratief af en kon ik praten tegen de zijkant van zijn hoofd. De bemiddelingsmedewerkster keek hij overigens wel aan.
8. Ouders hebben mijn brief weldegelijk gelezen. Sinds deze brief blijven ze keurig wachten na aanbellen en wachten totdat ik hen binnen vraag. Echter mijn duidelijke stelling dat er voortaan schriftelijk en contractueel stipt mutaties moeten worden ingediend niet....
9. Ouders stellen dat ze (punt 4) wel de vakantie uren hebben doorgegeven. Ik heb dat niet zo opgevat. Ik beroep mij dat er schriftelijk niets is ingediend. En wat ik niet heb beargumenteerd maar mij later bedacht is dat ook op latere momenten geen precieze datum is doorgegeven.
10. Bemiddelingsmedewerkster heeft heel goed in het gesprek neergezet dat gastouderschap dan wel vanuit een thuissituatie gebeurt en een informeel gezicht heeft, maar het een volwaardige onderneming is gelijk aan een kinderdagverblijf en dat betalingsverplichtingen even serieus genomen moeten worden.
Tevens merkte ze op dat dit geschil indien dit in een kinderdagverblijf speelde geen reden was tot gesprek maar tot betaling van de rekening.
Verder merkte ze op dat ik als zelfstandig gastouder zelf beslis wat ik n.a.v. dit gesprek kies qua oplossing en dat dit bindend is voor de vraagouder en het gastouderbureau hier geen stem in heeft.
11. Waar ik steken heb laten vallen is het beter begrijpen van de ouders. Terugkijkend heb ik dit niet gedaan omdat het onverkwikkelijke gesprek over de uren december (punt 1) mijn commitment en betrokkenheid bij deze mensen verknalt was. Doordat ik niet meer met hen begaan was en niet meer betrokken heb ik alles op zijn beloop gelaten en geen moeite meer willen steken in hen.
Verder had ik consequent moeten zijn m.b.t. schriftelijke vastleggingen vanaf het begin, en zeker na de brief waarin ik dit stel.
Tegenargument is dat de ouders zelf verantwoordelijk zijn voor hun communicatie en afwikkelingen van hun zaken.
Er zijn voor ouders grote bedragen gemoeid, en zij hebben zowel de vakantie-uren als het opzeggen van het opvangcontract met gastouder(1 maand opzegtermijn) en gastouderbureau (2 maanden opzegtermijn) niet adequaat afgehandeld. Dit is hun eigen verantwoordelijkheid en financieel verlies...
Ik heb mijn keus gemaakt.....
Ik zie waar ik zelf beter anders had kunnen handelen. Ik heb het recht aan mijn zijde, er is niets schriftelijk ingediend. En de mondelinge toezeggingen die ook rechtsgeldig zijn zijn discutabel wegens taalbarri?re.
Coulance is een optie. Ik zou de 2 weken vakantie uren kunnen honoreren vanwege taalbarri?re en de droeve situatie.
Andere optie is "meet me half way" en slechts 1 week toe te kennen.
Keuze drie is zakelijk afwikkelen en niets af te doen aan de rekening.
Ik kies voor het laatste, en wel omdat ik me zeer geschoffeerd voel, en ik mezelf geweld aan moet doen voor deze onbeschofte mensen coulant te zijn, terwijl zij aan mij niets gelegen liggen en mij niet eens in de ogen willen kijken, of uit laten praten, terwijl zij mij om redelijkheid en een gust vragen!
Oftewel....ik ben wel goed genoeg om hun financi?le pijn oplossen!
Het is dan ook zo dat ik de brief zeer kort en zakelijk opstel en daarbij meteen aangeef dat mijn beslissing vast staat en ik niet meer open sta voor enige vorm van contact gezien de gang van zaken.
Nog even bedenken hoe ik dat netjes in een brief ga verwoorden.....iemand suggesties?? [/SIZE]
Als ik in jouw schoenen stond met het gelijk aan mijn zijde zou ik zakelijk blijven, geen coulance maar zakelijk afhandelen en gezien de gang van zaken aangeven dat zij binnen bepaalde tijd andere opvang moeten hebben.
Geen coulance. Alles zakelijk afhandelen en een streep onder de samenwerking zetten.
Zoiets als dit gaat vast nog een keer gebeuren, laat ze maar een ander opvanggezin zoeken.
De bemiddelingsmedewerster vroeg bij weggaan of ik dit gezin nog wilde opvangen...
Ik heb lichtjes mijn hoofd geschud en gezegd dat ik alleen maar aardige mensen ken.....
Is die bemiddelingsmedewerkster vanuit een gastouderbureau? Dan kennen zij toch ook de regels en zouden zij de brief aan die ouders moeten sturen waarin zij aangeven dat er voor hun kind geen opvang meer wordt verzorgd vanuit de gastouderorganisatie, dit vanwege verregaande onbeschoftheid naar een gastouder toe en niet te tolereren gedrag. Tevens kan er in die brief worden gezet dat er geen schriftelijke opzegging van uren heeft plaatsgevonden en er dus ook geen recht bestaat op inkrimping van de kinderopvangkosten. En dat zij dus alle voorgenomen uren moeten betalen, en w?l binnen 2 weken na dagtekening van de brief.
Een gastouder is wat informeler dan een kinderdagverblijf maar er kan meestal ook meer. Ik mocht mijn kind met lichte koorts gewoon brengen bij de gastouder bijvoorbeeld, alleen als t echt niet ging belde ze me op en dat was natuurlijk prima. Heb zelf altijd zeer goede ervaringen gehad met een gastouder. Desalnietemin is een gastouder gewoon professionele kinderopvang, tenminste, als zij is aangesloten bij een erkend gastouderbureau, met alle regels en eisen die daarbij horen, maar volgens mij ben jij dat.
quote:Dit schreef karinM Is die bemiddelingsmedewerkster vanuit een gastouderbureau? Dan kennen zij toch ook de regels en zouden zij de brief aan die ouders moeten sturen waarin zij aangeven dat er voor hun kind geen opvang meer wordt verzorgd vanuit de gastouderorganisatie, dit vanwege verregaande onbeschoftheid naar een gastouder toe en niet te tolereren gedrag. Tevens kan er in die brief worden gezet dat er geen schriftelijke opzegging van uren heeft plaatsgevonden en er dus ook geen recht bestaat op inkrimping van de kinderopvangkosten. En dat zij dus alle voorgenomen uren moeten betalen, en w?l binnen 2 weken na dagtekening van de brief.
Een gastouder is wat informeler dan een kinderdagverblijf maar er kan meestal ook meer. Ik mocht mijn kind met lichte koorts gewoon brengen bij de gastouder bijvoorbeeld, alleen als t echt niet ging belde ze me op en dat was natuurlijk prima. Heb zelf altijd zeer goede ervaringen gehad met een gastouder. Desalnietemin is een gastouder gewoon professionele kinderopvang, tenminste, als zij is aangesloten bij een erkend gastouderbureau, met alle regels en eisen die daarbij horen, maar volgens mij ben jij dat.
Klopt, ik ben professioneel gastouder. En ik ben het met je eens dat ze naar aanleiding van deze onbeschoftheid en gang van zaken deze ouders mogen royeren. Eigenlijk had ik of de BM al tijdens het gesprek kunnen ingrijpen en de familie begeleiden naar de deur...
Mijn ervaring is dat een GOB toch zuinig is op zijn klandizie, en daarmee op de vraagouders. Mijn gevoel, ervaring is dat het zakelijk strategischer is de zijde van de vraagouders te kiezen. Daar zit het volume, de verdiensten. En er zijn gastouders zat.
Je kunt als gastouder "gewoon" gastouder zijn en je inkomsten gewoon opgeven. Maar als je boven een bepaalde voet komt kun je beter je inschrijven KvK en zo gebruik maken van meer belastingvoordeel. Hiermee ben ik dus zelfstandige, en heb een andere positie. Beide gastouders zijn even professioneel en ingeschreven in het landelijke register.
Het GOB bemiddelt en steunt me, en is kas. Maar...ik maak mijn eigen beslissingen en onderneem zelf.
De BM is heel diplomatiek dus. Ik voel wel dat ze me steunt, en ze heeft heel goed het conflict inzichtelijk gemaakt. Ook heeft ze het gesprek functioneel gekregen.
En wat jij stelt...ja...dat is nu net weer te veel gevraagd van het GOB....
En het klopt hoor Karin...ik doe "alles" voor "mijn ouders en kindjes". Ik ben veel flexibeler en bij mij kan veel meer dan een KDV. En dat heb ik ook voor dit gezin gedaan......
Ik ben zeer benieuwd of de ouders de uren akkoord geven en de factuur gaan betalen. En zo niet...welke acties het GOB onderneemt en in welk tempo om te zorgen dat ik inderdaad mijn geld ga krijgen. Ik kijk het even aan en loop nog maar niet vooruit op zaken... Maar ik weet wel dat mocht GOB de inning niet goed behartigen ik hier op OA wel goede tips krijg hoe ik zelf kan incasseren, bijv. met behulp van een incassobureau.
Tuurlijk zijn ze zuinig op de klandizie, zeker in deze tijd. Maar een gastouderbureau heeft wel iets minder te vrezen dan een kdv of nso. Gastouderopvang is over het algemeen goedkoper omdat je alleen het aantal uren betaald dat je afneemt (daarmee bedoel ik dus de uren die je vooruit opgeeft, als je onverwacht wegblijft betaal je die gewoon door) en het is flexibeler dus voor veel ouders makkelijker. Ik zou graag weer een gastouder willen voor mijn twee kinderen, maar helaas, ze liggen in mijn wijk niet voor het oprapen. Ben overigens heel tevreden over de nso.
En ik zou inderdaad zeker zelf mijn uren gaan incasseren als het bureau dit niet voor je doet....
Zakelijk blijven en een rekening sturen. Verder zou ik deze mensen niet langer als klant willen hebben, want dan ben je het geld al aan de hoofdpijnpoeders kwijt.
Ik zou je het advies willen geven veel zakelijker te zijn en blijven. Jouw persoonlijke emoties lijken de overhand te hebben; het geschoffeerde gevoel is reden om..
Je bent professioneel- dat vraagt om een professionele en dus ook zakelijke houding
quote:Dit schreef SSimone
En het klopt hoor Karin...ik doe "alles" voor "mijn ouders en kindjes". Ik ben veel flexibeler en bij mij kan veel meer dan een KDV. En dat heb ik ook voor dit gezin gedaan......
Ik ben zeer benieuwd of de ouders de uren akkoord geven en de factuur gaan betalen. En zo niet...welke acties het GOB onderneemt en in welk tempo om te zorgen dat ik inderdaad mijn geld ga krijgen. Ik kijk het even aan en loop nog maar niet vooruit op zaken...
Ja, en dan krijg je een trap na. Je doet veel, er kan veel en dan maken deze ouders daar misbruik van.
Betalen ze niet, dan zou ik ze nogmaals duidelijk maken dat jullie een zakelijke overeenkomst hebben en dat ze toch echt moeten betalen, omdat je anders een incassobureau in zal schakelen.