Ik rij elke dag van mijn woning naar mijn werk met de auto ..dus ik vond dit wel een gepaste rubriek ..
Heb even een vraagje over motorolie en dat is de volgende.
Kan het kwaad om motorolie met een andere viscositeit door elkaar te mengen?
Ik vul normaal namelijk mijn motorolie aan met 10-40w en heb nu enkel nog 15-40w liggen.
Wie weet is er een automonteur die hier een gepast antwoord op kan geven ...
-
15 dec '11 - 19:43:08
-
quote:
Dit schreef searching62
Ik rij elke dag van mijn woning naar mijn werk met de auto ..dus ik vond dit wel een gepaste rubriek ..
Heb even een vraagje over motorolie en dat is de volgende.
Kan het kwaad om motorolie met een andere viscositeit door elkaar te mengen?
Ik vul normaal namelijk mijn motorolie aan met 10-40w en heb nu enkel nog 15-40w liggen.
Wie weet is er een automonteur die hier een gepast antwoord op kan geven ...
Geen automonteur, maar wel een antwoord:
Het kan op zich geen kwaad, 15W40 (eigenlijk voor dieselmotoren) is dikker (stroperiger), maar ik neem aan dat je maar een halve tot ??n liter gaat bijvullen. Dunnere olie zoals 5W40 mag je niet in grotere hoeveelheden toevoegen; deze olie is te dun voor automotoren en je motor zal vrijwel zeker olie gaan lekken (wat weer verdwijnt als je de juiste viscositeit olie in de motor hebt).
Wat w?l van belang is: moderne motoren vragen synthetische of half-synthetische motorolie, in deze motoren mag absoluut geen minerale olie! Daar moet je dus wel op letten!! Welk soort olie het is, staat op de can, staat het er niet op: ga ervan uit dat het minerale is (dus geen risico lopen).15 dec '11 - 23:10:12 -
Re: Re: Motorolie aanvullen.....auto
quote:
Dit schreef cbrouwers
Wat w?l van belang is: moderne motoren vragen synthetische of half-synthetische motorolie, in deze motoren mag absoluut geen minerale olie! Daar moet je dus wel op letten!! Welk soort olie het is, staat op de can, staat het er niet op: ga ervan uit dat het minerale is (dus geen risico lopen).
Hoe weet je of je auto een moderne motor heeft..?
Ik denk dat de 10w de beste is omdat hij minder stroperig is als de 15w en we nu naar de kouder weertype gaan. Maar je weet natuurlijk ook niet wat de vorige eigenaar erin heeft gegooid ..de olie van 15w die ik er nu in wil gooien die staat al even in de opslag ..is eigenlijk nog van mijn vorige auto, maar neem aan dat deze wel goed blijft?15 dec '11 - 23:14:57 -
quote:
Dit schreef searching62
Ik rij elke dag van mijn woning naar mijn werk met de auto ..dus ik vond dit wel een gepaste rubriek ..
Heb even een vraagje over motorolie en dat is de volgende.
Kan het kwaad om motorolie met een andere viscositeit door elkaar te mengen?
Ik vul normaal namelijk mijn motorolie aan met 10-40w en heb nu enkel nog 15-40w liggen.
Wie weet is er een automonteur die hier een gepast antwoord op kan geven ...
Jazeker kan dat kwaad , ten eerste zitten in olie dopes ....... verschillende soorte olie doorelkaar kan veel rotzooi veroorzaken in je motor.
Ten tweede ........ vooral de wat oudere opeltjes waren daar gevoelig voor , als je een te lage visociteit gebruikt verbranden de kleppen.
Ga dus niet klooien met verschillende soorte olie.15 dec '11 - 23:17:54 -
Re: Re: Motorolie aanvullen.....auto
quote:
Dit schreef Floyd
Ga dus niet klooien met verschillende soorte olie.
Je geeft toch weer een wat ander antwoord als cbrouwers, floyd ..misschien toch maar even checken bij de dealer ...en anders maar even langs de gamma voor nieuwe olie, kan die oude naar de milieustraat.15 dec '11 - 23:24:37 -
-
quote:
Dit schreef searching62
Hoe weet je of je auto een moderne motor heeft..?
Ik denk dat de 10w de beste is omdat hij minder stroperig is als de 15w en we nu naar de kouder weertype gaan. Maar je weet natuurlijk ook niet wat de vorige eigenaar erin heeft gegooid ..de olie van 15w die ik er nu in wil gooien die staat al even in de opslag ..is eigenlijk nog van mijn vorige auto, maar neem aan dat deze wel goed blijft?
Mijn eerste auto die geen minerale olie mocht was een Alfa 75 TS van 1990, dus hou maar 1990 aan voor de moderne motoren. Synthetische olie mag in oude motoren, mineraal mag niet in moderne motoren.
10W40 is normale olie voor benzinemotoren, dat staat buiten kijf.
Het antwoord van Floyd over te lage viscositeit betreft dan de 5W40 zoals ik al schreef is dat niet goed...... 15W40 heeft een hogere viscositeit dan 10W40 en kan dus minder tot geen kwaad.
15W40 wordt ook veel toegepast in benzinemotoren (dan wel altijd zonder turbo) of in dieselmotoren met turbo. 20W40 is alleen maar voor diesels.
Hoe dan ook: als ik olie bij moest vullen omdat het oliepeil in de buurt van minimum staat zou ik zonder twijfelen die 15W40 erin kieperen, bij de meeste motoren mag het oliepeil namelijk niet onder minimum komen......motorschade treedt dan vrijwel altijd na korte of langere tijd op.
"bedorven olie" ken ik niet, er staat zo ver ik weet nooit een THT-datum op. Het kan natuurlijk wel dat er water (condens) in de olie komt na langere tijd...... merk je direct, want als je de peilstok eruit trekt als de motor eventjes gelopen heeft is de olie melkachtig. Dan is het zaak de olie geheel te vervangen binnen afzienbare tijd, maar ook hier geldt: liever wat vocht in de olie als een te lage oliestand.15 dec '11 - 23:39:10 -
quote:
Dit schreef Floyd
[B]Of deze hier staat ook veel info.
Yep ..misschien moet ik hem maar gewoon eens een kleine beurt geven ..de olie is al langer als een jaar niet ververst enkel bijgevuld wanneer nodig ..met de 10w-4015 dec '11 - 23:39:12 -
Re: Re: Re: Re: Motorolie aanvullen.....auto
quote:
Dit schreef cbrouwers
Mijn eerste auto die geen minerale olie mocht was een Alfa 75 TS van 1990, dus hou maar 1990 aan voor de moderne motoren. Synthetische olie mag in oude motoren, mineraal mag niet in moderne motoren.
10W40 is normale olie voor benzinemotoren, dat staat buiten kijf.
Het antwoord van Floyd over [B]te lage viscositeit betreft dan de 5W40 zoals ik al schreef is dat niet goed...... 15W40 heeft een hogere viscositeit dan 10W40 en kan dus minder tot geen kwaad.
15W40 wordt ook veel toegepast in benzinemotoren (dan wel altijd zonder turbo) of in dieselmotoren met turbo. 20W40 is alleen maar voor diesels.
Hoe dan ook: als ik olie bij moest vullen omdat het oliepeil in de buurt van minimum staat zou ik zonder twijfelen die 15W40 erin kieperen, bij de meeste motoren mag het oliepeil namelijk niet onder minimum komen......motorschade treedt dan vrijwel altijd na korte of langere tijd op.
"bedorven olie" ken ik niet, er staat zo ver ik weet nooit een THT-datum op. Het kan natuurlijk wel dat er water (condens) in de olie komt na langere tijd...... merk je direct, want als je de peilstok eruit trekt als de motor eventjes gelopen heeft is de olie melkachtig. Dan is het zaak de olie geheel te vervangen binnen afzienbare tijd, maar ook hier geldt: liever wat vocht in de olie als een te lage oliestand. [/B]
Duidelijk verhaal Cbrouwers als Loyd dit nog even wil bevestigen......?
Gaan voor die kleine beurt of toch wat 15w-40 bijvullen.......als het olielampje gaat branden ben je dan op tijd of is het dan al te laat?
Herinner mij nog bij de buslichtingsbus dat er altijd pas actie werd ondernomen als het lampje ging branden, maar of dit de motor ten goede kwam...15 dec '11 - 23:43:19 -
Bevestigd ............... zou niet wachten totdat het lampje gaat branden.
MI ben je dan te laat.15 dec '11 - 23:49:55 -
quote:
Dit schreef Floyd
Bevestigd ............... zou niet wachten totdat het lampje gaat branden.
MI ben je dan te laat.
Mooi ..dat met dat lampje zouden ze dan nog weleens mogen veranderen ..dat hij eerder gaat branden ..want die oliepeilstokken werken ook niet perfect...vaak lastig af te lezen ..15 dec '11 - 23:52:20