Juridisch vraagstuk ivm ontslag

Juridisch vraagstuk ivm ontslag 

Onderwerp van Schanulleke

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Wie heeft er een antwoord op het volgende,

Mijn partner heeft begin dit jaar te horen gekregen dat hij ontslagen wordt. De reden is onbekend, volgens het bedrijf zou het disfunctioneren zijn. Er is nooit een dossier aangemaakt en al zijn beoordelingen waren altijd goed.

Hij is naar de rechter gegaan en die heeft uitspraak gedaan. Nu heeft het bedrijf twee weken de tijd om akkoord te gaan met de ontslagvergoeding.

Deze vinden ze teveel en nu moet hij maandag weer op kantoor verschijnen.

Mogen ze hem een andere (lagere ) functie aanbieden?
    Of mag hij deze weigeren en aangeven jullie willen mij ontslaan in mijn. Huidige functie dus daar moet ik ook in terug?

Er zit al iemand anders op zijn plaats inmiddels!

We weten ( nog ) niet wat het bedrijf wil, of onderhandelen over het bedrag of hem een andere functie aanbieden.

Wie heeft hier ervaring mee of antwoorden over.

Thnx.
  2. Wim
    Toon alleen de berichten van Wim
    Een dergelijke vraag zou ik stellen aan een juridisch adviescentrum van een vakbond of een arbeidsrechtsadvocaat.
  3. quote:
    Dit schreef Wim
    Een dergelijke vraag zou ik stellen aan een juridisch adviescentrum van een vakbond of een arbeidsrechtsadvocaat.

Zijn we ook mee bezig, maar ik vroeg me af of er een oa er is die wellicht zoiets heeft meegemaakt! of het antwoord weet.
  4. kaatje
    Toon alleen de berichten van kaatje
  5. Welke vordering heeft je vriend bij de rechter ingediend? Ontbinding van de arbeidsovereenkomst, met schadeplichtigheid voor werkgever, of juist het behoud van de arbeidsovereenkomst?
  6. quote:
    Dit schreef Jelle56
    Welke vordering heeft je vriend bij de rechter ingediend? Ontbinding van de arbeidsovereenkomst, met schadeplichtigheid voor werkgever, of juist het behoud van de arbeidsovereenkomst?

De werkgever heeft ontslag aangevraagd via de rechter omdat ze er in de eerste instantie financieel niet uitkwamen. Nu is het bedrag te hoog wat ze willen betalen denken wij en trekken ze het ontslag in.
  7. quote:
    Dit schreef Schanulleke

De werkgever heeft ontslag aangevraagd via de rechter omdat ze er in de eerste instantie financieel niet uitkwamen. Nu is het bedrag te hoog wat ze willen betalen denken wij en trekken ze het ontslag in.

quote:
    Hij is naar de rechter gegaan

Wat heeft hij daar als vordering ingediend?

Het is nogal cruciaal wat hij gevorderd heeft.
  8. quote:
    Dit schreef Jelle56

Wat heeft hij daar als vordering ingediend?

Het is nogal cruciaal wat hij gevorderd heeft.

De rechter heeft factor 1,5 toegekend, de werkgever wilde tot maximaal factor 1 geven in de eerste instantie
  9. LoveMagenta
    Toon alleen de berichten van LoveMagenta
    Ik heb hier geen verstand van,in die zin; ik zit in dezelfde mallemolen en zoek de laatste tijd zoveel mogelijk informatie.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze het ontslag lunnen terugdraaien. Maar de kans is heel groot dat ze je dan gaan wegpesten,zodat je zelf ontslag gaat nemen. Dan zijn hun er het goedkoopst vanaf.

Heb ook een soortgelijk verhaal van oemand gehoord,deze persoon werd door zijn werk/opdrachtgever zo zwart gemaakt,na de uitspraak van de rechter,dat het hem klanten kostte.
    Uiteindelijk zijn ze samen tot een nieuwe ontslagvergoeding gekomen en hebben ze het contract met wederzijds goedvinden be?indigd.
  10. quote:
    Dit schreef Schanulleke

De rechter heeft factor 1,5 toegekend, de werkgever wilde tot maximaal factor 1 geven in de eerste instantie

Wat heeft hij gevorderd?
  11. Anne1967
    Toon alleen de berichten van Anne1967
    quote:
    Dit schreef Jelle56

Wat heeft hij gevorderd?

Ik begrijp uit het verhaal, Jelle (ik ga maar even antwoorden, want je vraag is terecht, maar ik denk dat Schanul denkt dat ze 'm al beantwoord heeft):
    vriend is ontslag aangezegd door zijn werkgever, hij is niet akkoord gegaan en toen is hijzelf kennelijk naar de rechter gestapt (waarom? dat snap ik niet: dat had het bedrijf moeten doen - dus inderdaad: wat heeft vriendlief gevorderd? wat was zijn inzet bij zijn gang naar de rechter? Zo gunstig mogelijk ontslag? Of mogen blijven?). De rechter heeft ingestemd met ontslag, maar de werkgever in elk geval deels nalatig geacht, getuige de 1,5 in de kantonrechtersformule. Kennelijk legt het bedrijf zich daar niet bij neer, en nu willen ze alsnog een (onderhandse) regeling treffen.
    Wat je bedoelt met 'ze hebben nu twee weken de tijd om akkoord te gaan met de ontslagvergoeding' weet ik niet: bedoel dat ze door de rechter zijn teruggestuurd naar de onderhandelingstafel met als mededeling: ga maar weer samen praten, maar komen jullie er niet uit, dan wordt het factor 1,5?

Het lijkt mij heel simpel, mocht er al een uitspraak liggen: hij HOEFT dan niet te verschijnen op dat gesprek. Er ligt een uitspraak, het bedrijf dient zich daar aan te houden. Klaar.

Is het zo dat de rechter de partijen weer tot praten heeft 'veroordeeld', dan moeten ze dus weer om tafel om te praten over wat dan w?l de vergoeding wordt. Met als uitgangspunt dus factor 1,5.

Ik vermoed (maar nu vul ik in) dat ze toch gaan voor een ontslagregeling met wederzijdse instemming. Het lijkt me dan het handigst als je vriend gewoon gaat aanhoren wat er gezegd en voorgesteld wordt. Dat hij zegt: zet het voorstel maar op papier, en ik kom er binnen een week (ofzo) op terug. Geen toezeggingen doen, handtekeningen zetten, mening geven. Alleen maar aanhoren, en dan terug en aan je keukentafel met een aantal mensen bespreken.
  12. Kort samengevat,
    Vriend krijgt te horen tijdens zijn beoordeling dat hij ontslagen wordt reden wordt niet opgegeven
    Er wordt een voorstel gedaan die hij binnen een week moest tekenen
    Hij heeft contact met een advocaat opgenomen en op advies weer in gesprek gegaan met het bedrijf
    Die bleven bij hun voorstel en standpunt.
    De advocaatvan vriend heeft aan het bedrijf doorgegeven dat hij niet akkoord ging met het voorstel
    Vriend is per direct op non actief gezet
    Het bedrijf heef de ontslagprocedure bij de rechtbank aangevraagd
    De zitting is geweest, uitspraak van de rechter factor 1,5
    Werkgever heeft 14 dagen de tijd om het ontslag in te trekken
    Dat willen ze nu doen, volgende week is er een gesprek

Advies van advocaat is ga het gesprek in en luister wat ze te zeggen hebben

Wij denken dat ze het bedrag te hoog vinden en niet willen uitbetalen,maar terugkomen is ook geen optie meer denk ik, verstoorde arbeidsverhouding
Terug naar de lijst