Stel, je bent een echtpaar van 70+ (mijn ouders dus) en krijgt in het najaar een gladjekker aan de deur die je klant wil maken bij een andere energiemaatschappij.
Je zegt nee.
Vervolgens blijk je opeens per 1 april w?l klant te zijn bij NLE, ongewild.
Wat blijkt, NLE heeft per mail een contract gestuurd zeggen ze, in november 2017, en daar is niet op gereageerd, dus je bent klant of je wilt of niet (mijn ouders hebben die mail niet gezien, ze regelen dit soort dingen niet via het internet, zijn op d?t gebied onwetend).
De oorspronkelijke leveranciers (Engie voor gas, en Essent voor elektriciteit) trekken de handen ervan af, die willen van NLE bevestiging dat overstap onterecht was. Daar ben je dan 50 jaar klant bij geweest (Engie was voorheen Rendo).
Na heel veel bellen, mails, boos worden, klacht indienen, etc. heb ik NLE zover gekregen dat mijn ouders van het contract af kunnen. Alleen: de oude contracten kunnen niet meer worden hersteld want NLE neemt geen contact op met Engie en Essent. Gevolg: mijn ouders krijgen jaarafrekeningen van geschat verbruik (ze hebben ondanks verzoeken nooit meterstanden doorgegeven), over de duurste maanden van het jaar (27 november t/m 31 maart).
Resultaat van mijn inspanningen: ze mogen zonder boete naar een andere energieleverancier.
maar, mijn ouders zijn niet genegen om die jaarafrekeningen te betalen, evenmin het verbruik bij NLE.
Het is allemaal onterecht geweest (wat klopt), en hoe NLE aan hun rekeningnummer komt is onbekend (dat is ook een raadsel), de maandelijkse termijnen hebben ze gestorneerd. Groot onrecht is hun aangedaan, en ze reageren star in het verzinnen een oplossing. Dat er een nieuwe leverancier moet komen, zover zijn ze, maar dat er wat betaald moet worden wil er niet in "wij hebben dit niet zo gewild, dus wij betalen niets, wij willen wel de maandelijkse voorschotten betalen aan Engie en Essent" (tja, leeftijd, onwetendheid, daarbij heeft mijn moeder Parkinson en wordt steeds vergeetachtiger en meer rigide in haar manier van denken, mijn moeder regelde vroeger dit soort dingen altijd, mijn vader niet).
Even voor de volledigheid: is de houding van Essent en Engie terecht? Zijn de oude contracten terecht be?indigd? Kan het nu ?cht niet hersteld worden?
Als ik met hun bel krijg ik iedere weer iemand anders aan de lijn, de afdeling die erover gaat is telefonisch niet beschikbaar, loop keer op keer met mijn bek tegen een muur op, en ik heb mijn buik ervan vol. Mijn moeder roept nu al twee weken dat ze met een juridisch loket of rechtswinkel wil praten, maar daar blijft het bij.
Iemand hier advies?
-
24 mei '18 - 12:33:23
-
Ik zou het sowieso op een bekend openbaar klachtenforum plaatsen.
Daar zijn ze soms nog wel gevoelig voor.
Werving voor energiemaatschappijen gaat vaker met boeventrucjes en niet eens altijd met medeweten van de maatschappij. Dat wordt aangenomen door weer anderen (dat werven) die bepaalde middelen soms niet schuwen.
Ik heb het meegemaakt met RWE en heel lang geleden met groene stroom.
Je weet niet wat je overkomt.
Schandelijk dat dit kan en je je daarna in bochten moet wringen om het te corrigeren. (Als dat al lukt)
Sterkte!!24 mei '18 - 12:53:57 -
quote:
Dit schreef EmC
Ik zou het sowieso op een bekend openbaar klachtenforum plaatsen.
Daar zijn ze soms nog wel gevoelig voor.
Werving voor energiemaatschappijen gaat vaker met boeventrucjes en niet eens altijd met medeweten van de maatschappij. Dat wordt aangenomen door weer anderen (dat werven) die bepaalde middelen soms niet schuwen.
Ik heb het meegemaakt met RWE en heel lang geleden met groene stroom.
Je weet niet wat je overkomt.
Schandelijk dat dit kan en je je daarna in bochten moet wringen om het te corrigeren. (Als dat al lukt)
Sterkte!!
Heb ik al gedaan op Facebook, zonder resultaat
Het is verschrikkelijk dat zoiets als dit zomaar gebeurd, en je bent aan de wolven overgeleverd
hoe ze aan de betalingsgegevens van mijn ouders komen, daar kan niemand een antwoord op geven, dat is toch bizar?
thanks..24 mei '18 - 13:00:09 -
Wat je nog zou kunnen doen is zeggen dat je radar/kassa de consumentenbond gaat inschakelen,,,
Hielp bij mij wel,,
En ik zou een nee sticker bij de ouders op de deur doen tegen de verkopers..
Inderdaad schandelijk dit en succes..24 mei '18 - 13:12:00 -
Het is zeer verstandig bij je ouders eens te kijken op de bankrekening en waar hun geld naar toe gaat . Heb dat paar jaar geleden bij mijn moeder gedaan en blerk dat er zo?n ? 230,- per maand naar allerlei goede doelen en tijdschriften die ze niet eens kreeg .en dat alles van haar bescheiden inkomen
Ze wist het allemaal zelf niet meer door haar beginnende alzheimer . Maar bijna alles door callcenters en post die ze terug stuurde zonder te weten wat het was . Heeft Ons veel tijd gekost alles af te zeggen . Alleen het koor en een paar goede doelen die ze altijd al steunde hebben we aan gehouden . En ze had ook inderdaad een te duur energie contract . Na contract tijd veranderd .24 mei '18 - 13:24:54 -
quote:
Dit schreef Dirk
Het is zeer verstandig bij je ouders eens te kijken op de bankrekening en waar hun geld naar toe gaat . Heb dat paar jaar geleden bij mijn moeder gedaan en blerk dat er zo?n ? 230,- per maand naar allerlei goede doelen en tijdschriften die ze niet eens kreeg .en dat alles van haar bescheiden inkomen
Ze wist het allemaal zelf niet meer door haar beginnende alzheimer . Maar bijna alles door callcenters en post die ze terug stuurde zonder te weten wat het was . Heeft Ons veel tijd gekost alles af te zeggen . Alleen het koor en een paar goede doelen die ze altijd al steunde hebben we aan gehouden . En ze had ook inderdaad een te duur energie contract . Na contract tijd veranderd .
Zover zijn ze nog niet vrees ik. Dat willen ze ?cht niet dat iemand anders zich met hun geldzaken gaat bemoeien
mijn vader is inmiddels wel zover dat hij een bankieren app op zijn tablet wil, hij heeft zich nooit met dit soort dingen bezig gehouden behalve boodschappen doen en geld pinnen
maar een goed advies idd, er zal een tijd komen dat ze w?l begeleiding nodig hebben.
ik heb inmiddels een bericht geplaatst op het forum van Radar, wacht nog op goedkeuring24 mei '18 - 13:38:57 -
Aangifte doen ?
24 mei '18 - 13:52:20 -
Ik zou bij het bedrijf dat zegt een contract met jouw ouders heeft, een kopie opvragen van dat contract. Dat is namelijk alleen rechtsgeldig als daar een handtekening onder staat van je ouders.
En een rechtswinkel is zo gek nog niet in deze.24 mei '18 - 14:22:00 -
Lastig hoor, want of ze nu wel of geen contract hadden, NLE heeft wel geleverd. Dus dat moet denk ik toch betaald worden. Eventuele boetes niet lijkt me, wanneer je ouders geen handtekening onder het contract hebben gezet. Opletten dus waar de jaarafrekening uit bestaat.
Is het geschatte verbruik hoger dan het daadwerkelijke verbruik? Dan zou ik daar sowieso bezwaar tegen maken. En een lange betalingsregelimg afspreken.24 mei '18 - 14:53:54 -
quote:
Dit schreef Inge65
Lastig hoor, want of ze nu wel of geen contract hadden, NLE heeft wel geleverd. (...)
Ik vraag me af of dat doorslaggevend is. NLE kan wel zoveel leveren, als je daar geen handtekening voor hebt gezet lijkt het me toch dikke pech voor NLE (contract opvragen!). Die trouwens wel een reputatie heeft wat dit soort kunsten betreft
Ik zou contact zoeken met een rechtswinkel, rechtsbijstand aanspreken indien aanwezig, en Kassa en Radar benaderen.
Laten ze maar eens aantonen waar ze het rekeningnummer weg hebben en of er daadwerkelijk bewijs voor toestemming is!24 mei '18 - 15:02:53 -
Contract is er niet
Daar hebben ze 6 wkn over gedaan om tot die conclusie te komen. Je wil niet weten hoeveel tijd ik erin heb gestoken
Ik vind ook dat er uiteraard een betalingsverplichting is voor het gebruik. Wat ik niet snap is waarom het niet teruggedraaid kan worden.24 mei '18 - 15:42:48 -
Als er geen contract is, waarom is de oude leverancier dan akkoord gegaan met opzegging? Die mogen alleen opzeggen als er een handtekening is en dus bewijs? Elke flapdrol kan wel zeggen dat het contract opgezegd moet worden, zou bizar zijn als zo'n leverancier dat nog zou geloven ook. De oude leverancier is dus ook fout geweest?
24 mei '18 - 15:49:20