Hoe lang bewaar je iets.
Blijf het lastig vinden.
Belasting
Pensioenfonds heeft bv een brief uit 2010 nog waarde?
De verklaringen van de belasting/vrijwilligersvergoeding blijf ik bewaren in een aparte map. (Ook allemaal nog opzoeken)
Loonstrookjes vanuit het bedrijf van mezelf.
UWV toen ik net in de bijstand kwam2006/7 ongeveer.
En vanaf welke datum gooi je de rest weg.
Blijf het een lastig iets vinden
-
20 jun '24 - 11:05:01
-
Sommige zaken hebben gevoelswaarde.
Ik heb nog de ordner met alle mailwisseling tussen ons en onze advocaten tijdens de scheiding. Inmiddels 28 jaar geleden. Zou best weg kunnen. Ik wil ook niet dat de kinderen dit lezen mocht ik plotseling overlijden.
Ga ik doen als ik terugkom van vakantie.
Zo heb ik ook nog de belastingaangiften van die jaren.
Andere belastingaangiften bewaar ik 5 jaar.
Langer geleden hoef je dacht ik niets meer te overleggen. -
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht, je mag dus alles meteen weggooien.
De Belastingdienst kan in principe nog 5 jaar navorderen (in bepaalde uitzonderingsgevallen nog langer) en je kunt ook gedurende 5 jaar nog je belastingaangifte herzien (verzoek om ambtshalve vermindering).
-
Hoe lang moet ik mijn financiële administratie bewaren voor de Belastingdienst?
Voor particulieren geldt geen wettelijke bewaarplicht.
Maar voor naheffingen door de Belastingdienst is het slim om uw administratie 5 jaar te bewaren.
Voor bedrijven en zelfstandigen geldt wel een wettelijke bewaarplicht van 7 tot 10 jaar.
Geen bewaarplicht voor particulieren
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren.
Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Dan heeft u bewijs als u het niet eens bent met de navordering.
Bewaarplicht financiële gegevens van bedrijven
Bedrijven en zelfstandigen moeten hun administratie 7 jaar bewaren.
Dit staat in de wet. Er zijn ook gegevens die een bedrijf 10 jaar moet bewaren.
Op de website van de Belastingdienst staat welke administratieve gegevens u moet bewaren en hoe lang.
Bron: De belastingdienst. >>LINK<< -
Voor uitkeringsinstantie e.d. kan het zijn dat er wel een bewaarplicht is. Maar ja, zo n beetje alles is nu digitaal terug te vinden.
Ik dacht dat er nig een bewaarplicht van 5 en 10 jaar was voor diverse stukken. Blijkbaar is dat ergens in de laatste jaren afgeschaft. -
-
-
quote:
Dit schreef jeannetted
Sommige zaken hebben gevoelswaarde.
Ik heb nog de ordner met alle mailwisseling tussen ons en onze advocaten tijdens de scheiding. Inmiddels 28 jaar geleden. Zou best weg kunnen. Ik wil ook niet dat de kinderen dit lezen mocht ik plotseling overlijden.
Heel veel een tijd geleden weggegooid !
-