Ik heb mijn opleiding tot stemacteur afgerond met zeer positieve feedback en ga waarschijnlijk in maart met de vervolgopleiding aan de slag. Op dat moment word ik ook opgenomen in het bestand van het stemmenbureau.
Het is echter mogelijk dat er v??r die tijd al opdrachten komen. Wel zo handig als ik dan al ingeschreven sta bij de Kamer van Koophandel.
Waar moet ik verder aan denken?
- website ben ik mee bezig
- inschrijving KvK ga ik regelen
- ..............
- ..............
Is het wellicht handiger als ik me pas in het nieuwe jaar inschrijf bij de KvK i.v.m. belastingaangifte? Of maakt dat niet uit?
Stap even over naar FNV Zelfstandigen. Kwestie van telefoontje, dan wordt je overgeschreven. Dan kun je gebruik maken van alles wat ze daar te bieden hebben; ZZP Stappenplan downloaden (voor je eerste stappen en hoe en wat), cursussen (via academy) ook over KvK en alles daaromheen, belastingen, verzekeringen, pensioen, startersapp, juridisch advies en nog veeeeeeeel meer..
Stap even over naar FNV Zelfstandigen. Kwestie van telefoontje, dan wordt je overgeschreven. Dan kun je gebruik maken van alles wat ze daar te bieden hebben; ZZP Stappenplan downloaden (voor je eerste stappen en hoe en wat), cursussen (via academy) ook over KvK en alles daaromheen, belastingen, verzekeringen, pensioen, startersapp, juridisch advies en nog veeeeeeeel meer..
Kijk maar even naar de site..
Bedankt! Zal er eens naar kijken.
Maar ik ben verder natuurlijk ook nog gewoon in loondienst. Maakt dat wat uit voor het lidmaatschap?
quote:Dit schreef kaatje
Is het wellicht handiger als ik me pas in het nieuwe jaar inschrijf bij de KvK i.v.m. belastingaangifte? Of maakt dat niet uit?
KvK heeft eindeloos veel voorlichting over ZZP-er zijn en wat daarbij komt kijken.
Vziw ben je BTW-aangifte plichtig zodra je ingeschreven staat bij de KvK. Dat heeft voor- en nadelen (vooral voordelen, overigens), maar het betekent wel extra administratie. KvK inschrijving is verplicht als je dit werkelijk bedrijfsmatig doet, maar de grens tussen 'af en toe een schnabbel' (voor de belasting: loon uit overige werkzaamheden) en 'bedrijf/zzp' is niet zo scherp.
Op de site >>LINK<< vind je veel relevante informatie.
Maar dit zijn alvast enkele aandachtspunten:
- bedrijfsnaam bedenken
- ondernemingsplan op basis waarvan je je tarieven berekent. Je kunt ook kijken welke tarieven gangbaar zijn in je branche en je daarop baseren.
(hou er rekening mee dat er onder Rutte III ws een minimumtarief voor zelfstandigen komt, om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.)
- zakelijke bankrekening openen (zodat priv? en zakelijk gescheiden is)
- algemene voorwaarden inzake garantie, betalen, aansprakelijkheid e.d. opstellen
- eventueel aansluiten bij branche-organisatie (die hebben ook vaak standaard algemene voorwaarden)
- inschrijven KvK
- aanvragen BTW-nummer
- uitzoeken wat je BTW-tarief is (ik vermoed 21%, maar het kan ook onder het lage tarief voor uitvoerende kunstenaars vallen)
(als je onder de Kleine Ondernemers Regeling valt, hoef je effectief geen BTW af te dragen.)
- aansprakelijkheidsverzekering afsluiten (indien van toepassing)
- beginbalans opstellen
- administratie bijhouden
- urenadministratie bijhouden (voor de zelfstandigenaftrek)
- overzicht maken aanloopkosten van je onderneming. Deze kun je in het 1ste jaar nog aftrekken.
- eventueel website maken
Pensioen en AO lijkt me niet nodig, zolang je nog in loondienst werkt.
Als je verwacht dit jaar nog geen omzet te maken, kun je idd overwegen de startdatum naar volgend jaar te verplaatsen.
In combinatie met baan. Ik verwacht zeker de eerste tijd sporadisch opdrachten (en wellicht komen ze nooit )
Ik zelf ben ook ingeschreven als eenmanszaak (want dat is het eigenlijk)
Zodra je je inschrijft wordt je inderdaad BTW plichtig.
Met mijn afdracht val ik binnen de kleine ondernemersregeling en draag ik uiteindelijk niets af. De BTW aangifte stelt niet zo heel veel voor. Natuurlijk moet je wel een administratie houden maar met een paar opdrachten is dat ook niet zo veel werk.
Bij een aantal boekhoudpakketen mag je als startende onderneming een jaar gratis gebruik maken van het pakket (Multivers van Unit4 en eboekouden.nl).
Een aantal kosten mag je aftrekken. Bv telefoonkosten ed.
Als je straks ingeschreven staat op je woonadres kun je ook gebruik maken van een zakelijk abonnement bij energiebedrijven. Dat scheelt aanmerkelijk.
Zolang je niet aan het urencriterium komt vallen jr inkomsten uit je onderneming onder inkomen uit overige werkzaamheden.