Letten of alle deuren goed sluiten.
Of alle deuren recht hangen
of er geen scheuren in de muren zitten
of de keukenkastdeurtjes recht hangen en ook of ze makkelijk open en dicht gaan. Tevens de laden nakijken.
Verder of je geen vochtplekken ziet.
Of de deuren wel zo opengaan als op tekening staat, wij hebben meegemaakt dat dat niet het geval was.
In ons geval ging de deur vanuit de berging die in de kamer zou draaien, draaide deze de berging in.
of het huis wel stofvrij wordt opgeleverd, dus veegschoon.
Succes met de oplevering en al het andere werk wat dan nog moet gebeuren.
Ow ja, ik herinner me ook opeens weer van alles... Letten op of het schilderwerk goed is uitgevoerd, ook op nietzichtbare plekken. Of de hardhouten trap niet splintert.
Of er ventilatieroosters in de ramen zitten (echt waar!).
Of het sanitair niet lekt (kranen tijdje laten lopen, wc paar x doortrekken). Of het warmwater het doet.
Of de ramen goed openen en sluiten, zonder te klemmen. Of de verwarming het doet. Pak de bouwspecs erbij, en loop het gedetailleerd punt voor punt na.
Of: word lid van VEH .
Ons nieuwbouwhuis leverde een lijst van ik zo'n 36 punten op, die nog opgelost moesten worden, en wij hadden er zelf geloof ik 7 van gezien...
Mijn volgende verbouwing (uitbouw en herinrichting binnenkant huis) leverde ook iets van 12 te herstellen punten op.
quote:Dit schreef Anne1967 Lid worden van VEH - dan weet je zeker dat het goed gaat - dan krijg je nl een opleveringsmeneer over de vloer.
Dan weet je alleen zeker dat er meer ontdekt wordt dan wanneer je een absolute leek bent.......
Bij de oplevering van de 23 woningen in onze straat was een VEH-meneer bij meer dan de helft van de woningen, gemiddeld vond hij zo'n 23 gebreken.
Ik had er 57, waaronder 6 ernstige gebreken die de VEH-meneer nog niet eens gezien had (en die dus bij alle 23 woningen fout waren), maar goed...ik heb dan ook een bouwkundige opleiding gehad en werk ook nog bouw-gerelateerd.
Bij oplevering van een huurhuis gaat het niet zover, daar gaat het erom of alles werkt en aanwezig is. De bouwkundige staat is zaak van de eigenaar (verhuurder).
Heb je als huurder iets in de melk te brokkelen bij oplevering? Volgens mij levert de bouwer op aan de woningbouw, die vervolgens jou de sleutel geeft.
Bij technische gebreken zul je gewoon bij de woningbouw moeten aankloppen lijkt mij.