Ik heb een eettafel besteld. Het is onbewerkt eiken dus daar moet ik nog iets mee.
Wat is het beste? Impregneren? Kan ik hem dan na verloop van tijd alsnog in de boenwas zetten? Of is alleen impregneren afdoende? Of kan ik er ook voor kiezen niet te impregneren en meteen met boenwas aan de slag te gaan?
Wie weet het?
Ik heb mijn eettafel gedaan met meubelolie. Nadeel; het moet een paar keer om hem goed 'verzadigd' te krijgen. Daarna prima. Mooie kleur en ik kan hem gewoon goed nat afnemen.
Een vriendin van mij heeft een soort tweecomponentenspul gebruikt, waardoor de tafel wel vuil-en waterafstotend is, maar er geen was-of laklaag op komt. En de originele kleur behouden blijft. Ziet er erg mooi uit! (Maar ik weet natuurlijk jiet meer hoe het heet-kan je aan pauline59 vragen)
Onze oude grenen tafel zag er na een paar jaar gebruik verschrikkelijk uit. Wij hebben hem toen laten logen en zelf in de hardwaxolie (Osmo) gezet. Een paar lagen er op gedaan en de tafel was weer als nieuw. En het leek net of hij gelakt was en was dus ook water en vuil afstotend.
quote:Dit schreef Boep
Ik wil juist wel verkleuring. Daarom laat ik hem niet door de fabriek impregneren want zij gebruiken een impregneer die niks met de kleur doet.