huren en kopen?

huren en kopen? 

Onderwerp van Maxime1969

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Carla-S
    🌎

Toon alleen de berichten van Carla-S
    Het jaarlijkse inkomen wordt wel hoger door de het zgn. rendement op je vermogen in box 3.

Toeslagen vervallen zodra je vermogen in box 3 hoger dan 21.000 nog wat is.
  2. Dion
    Scribo ergo sum

Toon alleen de berichten van Dion
    Wat de afweging betreft tussen een huis/appartement kopen voor eigen bewoning of blijven huren en een appartement kopen om te verhuren, moet je aan de volgende zaken denken:

Huis kopen
    - aankoopkosten (overdrachtsbelasting ed.)
    - kosten onderhoud en verzekering
    - onroerende zaakbelasting
    - vrijstelling eigenwoningforfait (als je geen hypotheek hoeft te nemen)
    - eigen woning heeft geen invloed op verzamelinkomen (i.t.t. box 3)
    - waardestijging- of daling huis

Blijven huren en huis kopen om te verhuren
    - huurinkomsten
    - doorlopende huur eigen woning (zonder recht op huurtoeslag)
    - mogelijk meer huur betalen, omdat je verzamelinkomen
    ( box 3) omhoog gaat. Hoger verzamelinkomen kan ook gevolgen hebben voor andere inkomensafhankelijke regelingen zoals kinderopvangtoeslag etc.
    - zorgtoeslag en (eventueel) kindgebonden budget komen te vervallen, als je vermogen in box 3 te hoog is
    - aankoopkosten (overdrachtsbelasting ed.)
    - kosten onderhoud en verzekering
    - vermogensbelasting (box 3)
    - leegstandsrisico of "uitwoon"risico
    - eventuele bemiddelingskosten als je verhuurmakelaar inschakelt
    - juridische kosten (kosten huurovereenkomst + rechtsbijstandsverzekering voor het geval je onenigheid met de huurder krijgt)
    - waardestijging- of daling huis

Een huis verhuren in de particuliere sector levert wel vaak meer op dan de huurkosten van een sociale woning. Maar je hebt ook veel meer gedoe.

Je kunt het ??n en ander uitwerken in een Excel-sheet.
    23 mei '14 - 13:40:28 / 23 mei '14 - 13:59:59
  3. Maxime1969
    Toon alleen de berichten van Maxime1969

quote:
    Dit schreef ArnoM

Klopt, maar we lopen volledig off-topic te gaan met z'n allen.

Het gaat erom of iemand met dat geld woningen kan kopen. Het antwoord is: ja, maar let op met toeslagen/subsidies/belastingkortingen, aangezien dit onder vermogen gaat vallen.

Dit is mijn vraag, en JA ik ben me er van bewust dat de toeslagen etc dan verdwijnen?.maar die verdwijnen sowieso omdat er n vermogen op de bankrekening komt te staan.

thnx
  4. Maxime1969

huidige situatie is dat ik n sociale huurwoning bewoon met mijn kinderen, beiden 16jr)
    Het bedrag, wat ik ontvang n.a.v. afkoop wegens ongeval door schuld, wordt nadat ik met tegenpartij akkoord ben, netto op mijn rekening gestort. fictief bedrag 250k

Ik heb nu wia uitkering, huurtoeslag, kindertoeslag, zorgtoeslag
    Door ongeval heb ik elke maand n gemist inkomen van 1000 netto.
    Door vermogen zullen al mijn toeslagen wegvallen?wordt mijn gemist inkomen niet 1000, maar zelfs meer vanwege de toeslagen die vervallen

stort ik bwvs 250k op rekening en pluk ik daar elke maand 1000-1500 vanaf, is t geld nog voor mijn pensioen 'op'
    Ik bouw 4% rente op, maar belasting wil 1,5%, dus ik bouw per jaar 2,5% rente op n vermogen dat jaarlijks 12k-18k slinkt.

@ Boep?hoe ik er zo bij kom?.daar is al heel veel denkwerk en situaties aan vooraf gegaan. Ik ben er ook nog steeds niet helemaal over uit.

Verhuis ik door de koop van n andere eigen woning, dan moet ik NU nog ervoor zorgen dat mijn kinderen mee kunnen verhuizen, dus n eengezinswoning?kosten toch gemiddeld 200-250k
    Geld is dan meteen op, maar ik ben hypotheek vrij. Mijn huidige wia uitkering blijft, maar zodra mijn kinderen 18jr zijn wordt deze verlaagd naar ong. 1000 eur netto. hiet moeten dan al mijn andere vaste lasten en dagelijks lasten mee betaald worden
    Kids vertrekken over n jaartje of 4 - gaan studeren, dan kan t huis weer verkopen, immers tis voor mijzelf alleen veel te groot en ik wil liefst uiteindelijk gelijkvloers gaan wonen. Kortom opnieuw verhuizen met bijkomende onkosten etc.

Ik kan n vakantieobject ergens in zuid frankrijk kopen?en dan elk jaar naar dezelfde locatie op vakantie gaan, en het object de rest van de tijd proberen te verhuren (wat zeker niet altijd makkelijk zal zijn!!)

Steek ik het geld in een belegginspand (evt met al huurders er in) dan ontvang ik daarvan een extra inkomen. Dan denk ik aan particuliere verhuur aan studenten, ik woon in amersfoort, studentenstad, hogeschool etc?dat verhuren zal dus niet een al te groot probleem vormen.
    Studenten blijven gemiddeld 2-4 jaar in n pand zitten. Zodra mijn kids t huis uit willen, zouden ze in 1 van die panden, net als studenten, een kamer kunnen bewonen/huren, ze hoeven dus niet jarenlang te wachten om 'uit huis te gaan' omdat ze jarenlang ingeschreven moeten staan om n beetje bovenaan de wachtlijst te komen.
    Ik kan dus ook niet alleen mijn eigen kids, maar ook andere studenten voorzien van tijdelijke woonruimte.
    Uit de panden genereer ik huuropbrengsten, deze moeten in box 3 worden opgevoerd qua belasting - dit is mij bekend.
    Een beleggingspand met huurders levert een fikse hogere inkomsten dan de rente van een gewone beleggingsrekening (gem. 7a8% versus 3a4%)
    Uit deze huuropbrengsten minus alle vaste lasten, OZB etc (waarbij met aangaan van verhuurbedrag rekening wordt gehouden) zou ik mijn huur van mijn huidige woning kunnen betalen. Mijn wia uitkering van dan 1000 is dan voor alle overige lasten en leefdingen.
    Ik moet er op letten dat wat ik koop, daarvoor wel een verhuurvergunning van de gemeente is afgeven, bij n pand met al huurders (studenten) is dit vaak al zo.

Ik verwacht dat ik er een spaarcentje extra aan kan overhouden, waarbij ik in de loop der jaren aan denk om alles weer te verkopen om uiteindelijk voor mezelf een appartement te kunnen kopen?waar ik NU nog geen interesse in heb omdat ik dan, zoals eerder geschreven, in n korte tijd 2x moet verhuizen.

Dat is zo ongeveer mijn achterliggende gedachte. Het gaat wel steeds meer vorm te krijgen en ik heb gezien het feit dat ik over n tijdje een Xbedrag zal ontvangen ook al gesproken met een financieel adviseur (alleen nog niet over dit laatste plan)

Waar het mij om gaat, mijn vraag is of ik gewoon kan blijven huren, en toch ook kan kopen. Ik voorzie zo anderen ook in woonruimte, en ik kan misschien anderen ook nog wel aan werk helpen bij het onderhoud en schoonmaak van de woningen.

Wat ik ook nog moet uitzoeken is of het verstandig is om mezelf als verhuurder in te laten schrijven bij de kvk, zodat ik bepaalde onderhoudskosten weer kan opgeven bij de belasting etc. Kortom?jarenlang in geldnood zitten levert onrust, maar het straks ontvangen van een xbedrag levert ook weer onrust..zij het dan een luxeprobleem wat ik op een juiste manier moet zien te 'beleggen' zodat ik na mijn pensioen ook nog een redelijk inkomen heb.

Alle tips die ik hier dan lees zijn meegenomen.

Dat het NOT DONE is volgens n enkeling, tja, dat is dan heel erg jammer?..zeker als je beseft dat het mij is aangedaan dat ik voor de rest van mijn leven rugpatient bent, met 24uur per dag pijn in mijn rug en nek. Ik nooit meer fulltime kan werken, en zeker al niet in het werk wat ik altijd graag heb gedaan (directiesecretaresse). Ik nu bezig ben met een volledige omscholing tot Photographer en Creative Photodesiger (wat ik overigens enorm leuk vind!), maar ook straks daar mijn eigen inkomen (parttime) deels daarvan moet genereren. Dus sorry voor de NOT DONERS, maar daar heb ik gezien mijn situatie echt geen boodschap aan.

Gr. Maxime
  5. scar
    Toon alleen de berichten van scar
    Je krijgt waanzinnig veel smartengeld. Goed gedaan (en uiteraard ruk van de gevolgen van dat ongeluk).

Het zou zonde zijn als je over een paar jaar gaat verkopen en je huis met verlies moet verkopen. Dan teer je wel in op je vermogen. De woningmarkt is een gevaarlijke en wordt niet minder onveilig de komende jaren, daarmee neem je denk ik een risico.

Heb je niet iemand die je neutraal kan adviseren over wat wijsheid is?
  6. Maxime1969

quote:
    Dit schreef scar
    Je krijgt waanzinnig veel smartengeld. Goed gedaan (en uiteraard ruk van de gevolgen van dat ongeluk).

Het zou zonde zijn als je over een paar jaar gaat verkopen en je huis met verlies moet verkopen. Dan teer je wel in op je vermogen. De woningmarkt is een gevaarlijke en wordt niet minder onveilig de komende jaren, daarmee neem je denk ik een risico.

Heb je niet iemand die je neutraal kan adviseren over wat wijsheid is?

Thnx.

Het eerste voorstel van de tegenpartij was 150k. Mijn advo denkt dat er 400k mogelijk is, maar dan wordt t n pittige strijd. Zelf verwacht ik dus dat t er ergens tussenin ligt.
    De hoogte heeft ook te maken omdat ik gewoon een enorm hoog salaris had destijds. n gemist inkomen van 1000 p.mnd is behoorlijk!

IK heb al 2 gesprekken gevoerd met een financieel adviseur, maar dat ging in de eerste instantie vooral om een prognose te maken tot aan mijn pensioen en het opmaken van een offerte..want de kosten van deze adviseur moeten ook weer door de tegenpartij worden betaald.
    Uiteindelijk ben ik zelf ook gaan nadenken?zocht eerst naar andere woning etc, maar ik zie er tegenop om nu al te moeten verhuizen om het geld goed te beleggen. en dan over n paar jaar weer omdat de kids er dan uit gaan. Kortom, dan ga je verder nadenken.

Ik heb 8 jaren bij een familiebedrijf die vastgoed en beleggingspanden had gewerkt. Ik regelde daar de verkoop van woningen, appartementen en garages. Ik heb altijd geleerd : met geld maak je geld?.mits je een voldoende startkapitaal hebt.
    Ik weet nog wel wat ins- en outs vanuit die tijd dat ik daar werkte en dus is dit idee best snel bij mij opgekomen.

Hoe zoiets in detail werkt, weet ik alleen door zoveel mogelijk gesprekken aan te gaan met fin.adviseur en ook aankoopmakelaars etc.
    Maar ik wilde wel eerst weten of ik mijn huurhuis uit zo MOETEN, maar ik hoor van van meerdere kanten dat dit niet nodig is.

Dus ja, ik ben me behoorlijk aan t ori?nteren, al staat nog niets vast.

gr. Max
  7. Maxime1969

Ik ben overigens heel blij met alle reacties en tips! Smile
  8. samsam
    Toon alleen de berichten van samsam
    Paar dingen om aan te denken:

- je wist al dat je toeslagen ed dan stoppen
    - over die panden moet je vermogensbelasting betalen
    - over die panden moet je WOZ betalen en opstalverzekering. De laatste is hoger als je verhuurt.
    - omdat je vermogen hebt gaat je huidige huur extra stijgen
    - als je je inschrijft bij de kvk ben je zelfstandig ondernemer en dat betekent dat je huurinkomsten wel eens als inkomsten uit werk gezien kunnen worden en dus je WIA uitkering daarmee vermindert word, nooit doen dus.
    - als je te veel pandjes/kamers gaat verhuren dan word je gezien als verhuurder voor de verhuurderstax die de sociale woningbouw nu ook al moet betalen. Het risico blijft dat de WIA het ziet als inkomen.
    - de kosten van onderhoud van een verhuurpand/kamers zijn veel hoger dan dat je er zelf in woont of je moet daar lak aan hebben.
    - niet alle huurders zijn even betrouwbaar met huur betaling en de bekende henneptelers mogen ook bekend zijn. Je kunt iemand er niet zo maar meer uitzetten, zelfs niet als er niet betaald word.

Handigste is een huis kopen wat geschikt is om ook wat kamers van te verhuren zonder dat je er last van hebt. Goed zoeken dus. Daar ga je zelf inwonen, de delen die je verhuurd, hebben een lagere waarde voor de woz, waardoor je minder gaat betalen aan woz. Ook voor de vermogensbelasting is het verhuurde deel veel minder waard, dus ook daar spaar je. Voor het gros is het eigen woning waar je dan gratis in woont, je eigen woningwaardeforfait is verlaagd door het verhuurde deel en de verhuurde kamers brengen geld op wat je opzij zet voor 'later' of je gaat er leuke dingen van doen. Gaan je zoons het huis uit, dan verhuur je die kamers er bij.
    Wel kijken of je vergunningen nodig hebt.
  9. Dion
    Scribo ergo sum

Toon alleen de berichten van Dion
    Hoi Maxime,

Ik begrijp nu dat die ? 250.000 nog onzeker is, want je zit nog in de onderhandelingsfase.
    Lijkt me dat je eerst daar zekerheid over moet hebben, voordat je gaat nadenken over hoe dit geld te investeren/beleggen.

Weet je 100% zeker dat het bedrag dat je denkt te gaan ontvangen onbelast is? Heb je dat zwart op wit?
    In zijn algemeenheid: Smartegeld is onbelast; compensatie voor gederfde inkomsten zijn belast.

Veel pensioenregelingen lopen (premievrij) door als je arbeidsongeschikt raakt. Als dat ook bij jouw pensioenregeling het geval is, is het pensioenprobleem al voor deel opgelost.

Ondernemerschap (inschrijven KvK) lijkt me geen goed idee, omdat dan ook de opbrengsten belast zijn en ook de verkoopwinst op je pand (als je het later verkoopt of overdraagt aan je kinderen). Als je niet aan het urencriterium voldoet, kom je bovendien niet in aanmerking voor zelfstandigen- en startersaftrek.

Tot zover.
  10. Maxime1969

Het definitieve bedrag is idd nog onzeker?maar met het eerste voorstel zou ik evt al n appartement kunnen kopen en verhuren, zonder dat ik n hypotheek hoef.
    Ik weet 100% dat het onbelast is (meerdere keren met letselschadeadvocate over gehad!), ik moet de jaren erna wel rente betalen over de opgebouwde rente, maar bouw nog steeds rente meer op dan dat ik t afdraag. (mits ik niet elke maand geld moet opnemen om te leven)
    Ik heb al jaren geen pensioen meer opgebouwd, hier kijkt zowel mijn advocate als mijn financieel adviseur naar, zeker als straks het geld tot n definitief bedrag wordt bepaald.
    En kvk..lijkt me ook niet echt geschikt?t was n idee/optie wat ik eerder in n draadje langs zag komen Smile

quote:
    Dit schreef Dion
    Hoi Maxime,

Ik begrijp nu dat die ? 250.000 nog onzeker is, want je zit nog in de onderhandelingsfase.
    Lijkt me dat je eerst daar zekerheid over moet hebben, voordat je gaat nadenken over hoe dit geld te investeren/beleggen.

Weet je 100% zeker dat het bedrag dat je denkt te gaan ontvangen onbelast is? Heb je dat zwart op wit?
    In zijn algemeenheid: Smartegeld is onbelast; compensatie voor gederfde inkomsten zijn belast.

Veel pensioenregelingen lopen (premievrij) door als je arbeidsongeschikt raakt. Als dat ook bij jouw pensioenregeling het geval is, is het pensioenprobleem al voor deel opgelost.

Ondernemerschap (inschrijven KvK) lijkt me geen goed idee, omdat dan ook de opbrengsten belast zijn en ook de verkoopwinst op je pand (als je het later verkoopt of overdraagt aan je kinderen). Als je niet aan het urencriterium voldoet, kom je bovendien niet in aanmerking voor zelfstandigen- en startersaftrek.

Tot zover.
  11. Maxime1969

quote:
    Dit schreef samsam
    Paar dingen om aan te denken:

- je wist al dat je toeslagen ed dan stoppen ben ik me van bewust
    - over die panden moet je vermogensbelasting betalen ben ik me van bewust
    - over die panden moet je WOZ betalen en opstalverzekering. De laatste is hoger als je verhuurt. ben ik me van bewust
    - omdat je vermogen hebt gaat je huidige huur extra stijgen ben ik me van bewust
    - als je je inschrijft bij de kvk ben je zelfstandig ondernemer en dat betekent dat je huurinkomsten wel eens als inkomsten uit werk gezien kunnen worden en dus je WIA uitkering daarmee vermindert word, nooit doen dus. was ik me ff niet van bewust, dus hele goede tip!! thnx. - als je te veel pandjes/kamers gaat verhuren dan word je gezien als verhuurder voor de verhuurderstax die de sociale woningbouw nu ook al moet betalen. Het risico blijft dat de WIA het ziet als inkomen. ben ik me van bewust, vanaf 10 panden geldt dit, niet bij 1 of 2 panden (heb daar al navraag over gedaan) - de kosten van onderhoud van een verhuurpand/kamers zijn veel hoger dan dat je er zelf in woont of je moet daar lak aan hebben.
    - niet alle huurders zijn even betrouwbaar met huur betaling en de bekende henneptelers mogen ook bekend zijn. Je kunt iemand er niet zo maar meer uitzetten, zelfs niet als er niet betaald word. ben ik me van bewust

Handigste is een huis kopen wat geschikt is om ook wat kamers van te verhuren zonder dat je er last van hebt. Goed zoeken dus. Daar ga je zelf inwonen, de delen die je verhuurd, hebben een lagere waarde voor de woz, waardoor je minder gaat betalen aan woz. Ook voor de vermogensbelasting is het verhuurde deel veel minder waard, dus ook daar spaar je. Voor het gros is het eigen woning waar je dan gratis in woont, je eigen woningwaardeforfait is verlaagd door het verhuurde deel en de verhuurde kamers brengen geld op wat je opzij zet voor 'later' of je gaat er leuke dingen van doen. Gaan je zoons het huis uit, dan verhuur je die kamers er bij.
    Wel kijken of je vergunningen nodig hebt.
    ben ik me van bewust, van die vergunningen. En huis kopen om deel te verhuren heb ik ook aan gedacht, maar met n bedrag van 250k koop ik niet een dergelijk groot huis wat deels verhuurbaar is?.zoeken naar speld in hooiberg vrees ik. Lijkt me wel t meest ideaal?kan ik namelijk ook zelf n ruimte behouden voor een studio voor mijn fotografie?nu is t elke keer behelpen in mijn huiskamer haha

Supertips in elk geval! Thnx Smile
  12. Marnel
    Toon alleen de berichten van Marnel
    Nou ... Je hebt het al aardig op een rijtje gezet voor jezelf Smile

Wat knap trouwens! En ingewikkeld allemaal.

Ik zou niet aan dit alles denken. Maar een huis in een mooi zonnig land kopen, verhuren als vakantiewoning en dan uiteindelijk daar zelf gaan wonen ooit.

Of een geweldig huis hier in een mooi dorpje.

Ik zou het waarschijnlijk allemaal fout doen in financieel opzicht, maar mijn hart volgen.

Succes! Ik vind sowieso dat jij in je huis mag blijven wonen, gezien de omstandigheden als je dat het liefst wil. Zonder toeslagen dan.

Wat een verhaal. Petje af!
Terug naar de lijst