Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken?

Hoger opgeleiden sneller afgekeurd voor werken? 

Onderwerp van XXX

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. geest
    Toon alleen de berichten van geest
    Zo het padje kwijt daar in de Achterhoek. Kan me er kwaad om maken.
  2. Singa
    BLYe eenouder

Toon alleen de berichten van Singa
    Mijn redenatie is gelijk. Solidariteit, prima, maar wel over de hele linie.

Verder vind ik ook dat investering in opleiding e.d. zich terug mag verdienen. Ok, je hebt het geluk gezond te zijn en in een land als Nederland te wonen maar ik vond het - zeker naast eenmaal meer dan een bijbaan - hard werken. Ik heb bewust de keuze gemaakt voor een voltijdsbaan in de hoop die uren lang te mogen behouden. Ook met kleine kinderen en juist omdat ik weet dat die groot worden. Daarnaast draag ik ook in mijn werk veel verantwoordelijkheid. Ik vind dat dit al met al fatsoenlijk beloond mag worden en natuurlijk is het eerlijk als ik het grote ongeluk heb dat ik (deels) arbeidsongeschikt raak, aanspraak kan maken op de voorwaarden van een verzekering waar ik al tijden voor betaal.
    Zo ook op bijstand. Ik hoop werkelijk dat zo'n voornemen van Enschede niets mag worden.
  3. quote:
    Dit schreef Singa
    Ik hoop werkelijk dat zo'n voornemen van Enschede niets mag worden.
    Als dat voornemen w?l werkelijkheid wordt dan betekent dat voor mij en een paar miljoen anderen dat wij tot onze pensioengerechtigde leeftijd zullen moeten blijven betalen voor een sociale regeling, in casu de bijstand, waarvan we bij voorbaat uitgesloten zijn mochten we er onverhoopt gebruik van moeten maken. Daar is niets sociaals aan. Als straf mogen we onze pensioenen opeten zodat er straks op het 67e jaar niets of heel weinig meer van over over is. Voor mij betekent dat einde bereidheid tot ook nog maar enige vorm van solidariteit.

11 sep '14 - 06:49:47 / 11 sep '14 - 07:17:49
  4. XXX
    Toon alleen de berichten van XXX

quote:
    Dit schreef Jos

Ik ben dat gejank van veel (dus niet alle en niet toegespitst op OA) mensen uit de lagere inkomensgroepen zoooooo kotsbeu. Altijd maar met dat jaloerse vingertje wijzen naar degenen die inderdaad 2 tot 3 maal modaal hebben. Alsof die het allemaal cadeau krijgen. Het zijn anders w?l degenen die de sociale zekerheid voor het overgrote deel financieren en waaruit diezelfde vingerwijzers hun inkomens krijgen plus allerlei toeslagen en andersoortige subsidies en regelingen. En als alles goed en eerlijk is vastgesteld, dan horen zij hun inkomens en toeslagen en subsidies daaruit ook gewoon te krijgen. Omdat de sociale zekerheid daarvoor is bedoeld. Dus dat is goed.

Waarom is dat gejank en jaloezie?!

Iedereen heeft toch gelijke rechten, dus waarom moeten de hoger opgeleiden er voor beloont worden en de minima gestraft worden omdat ze niet hoger op de ladder staan.

Ex-collega krijgt beroerte maar omdat ie rond het minimum verdient moet ie ondanks alle beperkingen terug naar de werkvloer.

Vriendin die na een reorganisatie met behoud van loon een stapje terug moet van afdelingsdirectrice terug naar de werkvloer, het daar niet mee eens is maar haar gelijk niet krijgt dus eieren voor haar geld moet kiezen. Zich ziek meldt, niet meewerkt aan reintegratie onder het mom van werkgever geeft haar werk wat ze niet aan kan. Na 2 jaar gesteggel over en weer heeft ze een oprotpremie meegekregen en is ze doorgestroomd in de WIA omdat er voor haar geen passende arbeid is te vinden.

En dan mag je niet boos worden? Dat is geen onrecht?
  5. Tinus
    Wees jezelf!!

Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Jos

Ah. Ok. Solidariteit werkt dus inderdaad maar een kant op. Solly, dan heb ik nixx gezegd.

De nemers krijgen en de gevers krijgen nixx.

Zo'n systeem is maatschappelijk onhoudbaar.

Mensen zijn 'van nature' solidair. In die zin ben ik behoorlijk positief over mensen. Maar mensen zijn solidair onder ??n voorwaarde: Ze geven alleen als er sprake is van wederkerigheid. Ze geven alleen, als ze zelf zo nodig zullen ontvangen. Het gaat daarbij niet eens om, dat ze daadwerkelijk zullen ontvangen, maar dat er in ieder geval een intentie is om, mocht het nodig zijn, terug te geven.

Daarom is de solidariteit tov zorg en pensioenen hoog; de meeste mensen weten (hopen soms zelfs) dat ze oud en ziek zullen worden. Daarom is de solidariteit lager als het gaat om (langdurige) bijstand; veel gevers gaan er van uit, dat ze wel weer aan een baan komen, en/of denken dat bijstandsontvangers zelf nooit in staat zullen zijn tot de vereiste wederkerigheid.
  6. Tinus
    Wees jezelf!!

Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Vogeltje

Waarom is dat gejank en jaloezie?!

Iedereen heeft toch gelijke rechten, dus waarom moeten de hoger opgeleiden er voor beloont worden en de minima gestraft worden omdat ze niet hoger op de ladder staan.

Definieer 'gelijk recht'. Als je hoger opgeleid bent, maar je verdient evenveel als iemand met minder opleiding, is dat dan 'gelijk'? Of wordt je als hogeropgeleide dan juist slechter behandeld? Je geeft immers meer, maar krijgt er minder voor terug.

(voor de goede orde; ik weet dat ik het simplistisch opschrijf, maar als ik alle nuances er in stop, wordt dit lang & onleesbaar).
  7. quote:
    Dit schreef Tinus
    Mensen zijn 'van nature' solidair. In die zin ben ik behoorlijk positief over mensen. Maar mensen zijn solidair onder ??n voorwaarde: Ze geven alleen als er sprake is van wederkerigheid. Ze geven alleen, als ze zelf zo nodig zullen ontvangen. Het gaat daarbij niet eens om, dat ze daadwerkelijk zullen ontvangen, maar dat er in ieder geval een intentie is om, mocht het nodig zijn, terug te geven.
    En d?t is het helemaal wat mij betreft. En daar loopt het steeds verder scheef in dit land.

Ik wil helemaal geen bijstand maar ik ben w?l blij dat die bestaat voor hen die het ook niet willen maar die er onverhoopt t?ch gebruik van moeten maken. Daar betaal ik heel graag voor. Maar als ik er zelf onverhoopt ook eens gebruik van zou moeten maken, dan wil ik dat er voor mij ook geld is en niet dat ik al bij voorbaat uitgesloten word (Enschedese plannen), terwijl ik er t?ch voor moet blijven betalen en dan ook nog mijn pensioen moet vernietigen! Smeerlapperij in optima forma is dat en dat heeft niets maar dan ook totaal helemaal niets meer met solidariteit te maken.

Hetzelfde met de forse inkomensterugval met betrekking tot de WIA in relatie tot het door mij becommentarieerde voorbeeld van Claudia waarin zij persoon A een uitkering zou willen onthouden omdat persoon B die ook niet krijgt (zie het 7e bericht op pagina 6).

8. XXX

Maar voor degene die er mee te maken hebben/krijgen voelt het toch vreselijk oneerlijk. Als bij zelfde ziekte de een wel moet werken, geen rechten op WIA heeft omdat ie laag inkomen heeft en in die categorie er heel wat vreemde functies uit te hoge hoed van het UWV zijn te toveren, terwijl iemand anders met dezelfde ziekte fijn thuis kan zitten met WIA uitkering omdat ie het geluk had hoger op de arbeidsladder te staan.

Heb ooit zo'n keuring gehad waar ik niet doorheen ben gekomen. Kon nl nog altijd loempiavouwer, bonsaiboompjekweker of inlegster worden.
  9. Anke
    Abonnee

Toon alleen de berichten van Anke
    quote:
    Dit schreef Vogeltje

Na 2 jaar gesteggel over en weer heeft ze een oprotpremie meegekregen en is ze doorgestroomd in de WIA omdat er voor haar geen passende arbeid is te vinden.

Heel eerlijk? Ik geloof er geen zak van dat ze om deze reden een WGA-uitkering heeft ontvangen..
  10. geest
    Toon alleen de berichten van geest
  11. XXX

quote:
    Dit schreef Cleo

Heel eerlijk? Ik geloof er geen zak van dat ze om deze reden een WGA-uitkering heeft ontvangen..

Zo vertellen ze het wel, ik ben niet de enige uit de vriendenkring die zich er over verwonderd dat het zo gemakkelijk ging.
  12. quote:
    Dit schreef Vogeltje
    Zo vertellen ze het wel, ik ben niet de enige uit de vriendenkring die zich er over verwonderd dat het zo gemakkelijk ging.
    En gullie geleuft d? allemaol? Smile Smile

Terug naar de lijst