Ik kan niet op de chat komen! |
Dit onderwerp is niet meer actueel.
Met name omdat er nieuwe software gebruikt wordt, die geen gebruik maakt van de programmeertaal java. onderstaande aanwijzingen zijn daarom niet meer van toepassing.
Problemen met de huidige chatbox hebben nog niet tot een nieuwe inzichten geleid die hier gepubliceerd moeten worden. Als je toch problemen tegenkomt, denk dan aan:
je gebruikt een verouderde (of juist heel erg nieuwe) browser.
je kunt altijd even de tijdelijke internetbestanden verwijderen.
javascript moet werken.
je moet flash geïnstalleerd hebben op je computer. Download laatste versie
Er zijn een aantal problemen die zich voor kunnen doen met betrekking tot de chatbox. Dit komt, omdat de chatbox draait op java-software. Java is Microsoft een doorn in het oog, omdat het gratis is, en Bill er dus niets aan kan verdienen. Daarom werkt Microsoft java tegen en daar hebben we allemaal last van, omdat Internet Explorer tegenwoordig wordt afgeleverd zonder java-ondersteuning. Flauw, maar waar.
Chatbox-checklist:
De chatbox behoort te werken met Internet Explorer of Navigator 4.0 en hoger. De 3.0 versies doen het niet.
Wees bij navigator voorzichtig met het veranderen van de grootte van het scherm. Doe maar liever niet.
Heb je microsoft internet explorer versie 6 en krijg je op de chatpagina een leeg scherm met alleen een blokje links bovenin, dan moet je misschien de java virtual machine downloaden.
Dat kan hier.
Klik vervolgens op de gele knop "Get It Now" rechts bovenaan de pagina. Dan wordt automatisch je computer onderzocht en java geïnstalleerd. Dat moet trouwens wel mogen van je firewall... Mogelijk moet je internet explorer nog even sluiten en weer openen voordat het werkt.
Mac-gebruikers hebben (geloof ik) deze software nodig. Maar ik ben helaas een Mac-leek... Als het wel of niet klopt, roep dat dan even onder support alsjeblieft.
Als het lijkt of je even in de box komt maar er meteen weer uitvliegt kan helpen om de pagina goed te verversen. Houdt de control-toets ingedrukt en klik op "vernieuwen" dan wel "opnieuw laden".
Als dat niet helpt, kun je proberen om de browser geheel en al verlaten en 'schoon' opnieuw te beginnen.
Je moet de java virtual machine aan hebben staan in Internet Explorer:
=> Menu Extra
=> internet opties
=> tabblad geavanceerd
=> onder Java VM de optie "java JIT-compiler" aanvinken.
je moet java in de beveiliging niet hebben uitgeschakeld:
In Internet Explorer:
=> menu extra
=> internet opties
=> tabblad beveiliging
=> keuze: internet, beveiliginsnivo: gemiddeld
Kijk voor de zekerheid bij "aangepast nivo" of java niet staat uitgeschakeld. Strenge beveiliging is goed genoeg.
In netscape navagator:
=> menu bewerken
=> Voorkeuren
=> geavanceerd
=> een vinkje bij "java activeren"
je moet de proxyserver uitzetten.
In Internet explorer:
=> menu extra
=> internet opties
=> tabblad verbinding
=> vebinding selecteren die je gebruikt
=> knop instellingen
=> vinkje weghalen bij "proxyserver gebruiken"
in navigator:
=> menu bewerken
=> voorkeuren
=> geavanceerd
=> proxy's
=> kies: directe verbinding met het internet
Als je computer op een intern netwerk zit, kun je hier zomaar allerlei veranderingen in aanbrengen. Overleg dan met de systeembeheerder. Of direct met je baas, want babbelen tijdens werktijd moet mogelijk zijn!
Kom je er ondanks het bovenstaand nog niet uit, dan kun je nog één ding doen: het java-console aanzetten:
Ga in het menu van Internet Explorer naar "Extra" en dan "Internet Opties"
Kies tabblad "Geavanceerd".
Kijk in de lijst onder "java".
Zoek daar het "Java console". Zet het vinkje zodat dat console aanstaat.
Ga vervolgens via de link in het menu bovenaan de pagina's van OuderAlleen (dus niet via je favorieten) naar de chat.
In het menu van Internet Explorer zie je (als de chatbox bezig is te laden) onder Extra het Java console.
Open dat en wacht tot er geen nieuwe tekst meer bijkomt.
Selecteer alle tekst, kopiëer het met Control-C en plak het in een berichtje onder Support.
Succes!
|
| Je kunt ook een vraag stellen op Support |
|