Alleenstaande ouder met een kind met autisme: zo kun je er het beste mee omgaan
Als alleenstaande ouder van een kind met autisme, kun je voor behoorlijk wat uitdagingen komen te staan. Met name bepaalde levensfasen kunnen een grote uitdaging vormen voor een kind met autisme, en daarmee ook voor de ouder. Er zijn instanties die ouders van kinderen met
autisme begeleiding en hulpbronnen bieden om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. In deze blog wordt uitgelegd hoe autisme bij kinderen tot uiting komt, en wat je als ouder kunt doen of juist niet kunt doen om het beste uit het kind naar voren te halen.
Kenmerken van autisme bij kinderen
Een kind met autisme is op bepaalde vlakken net een beetje anders dan andere kinderen. Autisme uit zich op vele manieren en is voor elk kind anders, maar een algemeen kenmerk is dat er moeite is met het filteren en verwerken van informatie. Veel dingen kunnen daardoor overweldigend zijn. Willen kinderen zonder autisme graag spelen en ontdekken, kunnen kinderen met autisme gauw overprikkeld raken bij spelletjes waar teveel geluid, kleur of geur bij komt kijken. Ook kunnen kinderen met autisme er slecht tegen als er tijdens het spelen iets anders gaat dan gepland, of als er iets onverwachts gebeurt. Daarnaast zullen ze zich regelmatig op één bepaald onderwerp, speelgoed of hobby richten, en zich daar intensief mee bezig houden. Het herkennen van deze punten kan al veel helpen om daar als ouder mee om te gaan, vooral als je helemaal of gedeeltelijk alleen voor de opvoeding staat. Bovendien hoef je er niet geheel in te staan. Begeleiding via een lokale instantie, zoals
autisme begeleiding Arnhem, kan helpen om bepaald gedrag te onderscheiden.
De gevolgen van autisme voor schoolgaande kinderen
Hoewel het op jonge leeftijd al merkbaar is dat een kind met autisme anders is, komt het vooral tot uiting als kinderen naar school gaan. Daar worden ze betrokken bij sociale interacties en opgelegde routines die erg overweldigend kunnen zijn. Zo kan een kind met autisme moeite hebben om bij de sociale omgang met leeftijdsgenootjes op adequate wijze te reageren in een bepaalde sociale samenhang. Zo kan een kind met autisme achterlopen in de sociale ontwikkeling ten opzichte van de klasgenootjes. Dit vergroot ook het risico om gepest te worden. Naast alle sociale struikelblokken kan het dagelijks programma op school voor overprikkeling zorgen, waardoor het kind zich niet goed kan concentreren en de lesstof niet tot zich kan nemen. De cijfers kunnen hierdoor naar beneden gaan, terwijl dit op geen enkele wijze een reflectie is van het daadwerkelijke leervermogen.
Wat te doen als ouder
Autisme is niet iets dat overgaat, of minder wordt met de jaren. Het helpt al heel veel als je dit als ouder beseft. Zo voorkom je dat er extra druk op het kind gelegd wordt, waardoor de overprikkeling alleen maar toeneemt. Door een kind met autisme zich op eigen tempo te laten ontwikkelen, en simpelweg de ruimte te geven om autisme te hebben, wordt veel leed voorkomen. Op deze manier worden het kind geen verwachtingen opgelegd die het niet waar kan maken. Daarbij kan er behoefte zijn aan aangepast onderwijs, ook als er geen sprake is van laagfunctionerend autisme met een verstandelijke beperking.